На секретній нараді ради директорів корпорації Toyota голова ради Ейдзі Тойода (Eіjі Toyoda) озвучив ідею, яку можна було коротенько описати так: "кинути виклик кращим автомобілям світу" (історія Lexus).
Lexus - підрозділ компанії Toyota, що випускає моделі класу "з" для ринку США і Європи (природно, з лівим кермом). Саме слово "lexus" по своєму звучанню подібно зі словом "люкс". Саме цим словом і його похідними - "люксовий", "автомобіль класу люкс" і так далі - описується вся історія компанії. У цьому немає нічого дивного, тому що споконвічною метою створення компанії Lexus і був випуск престижних автомобілів, дорогих, розкішних, гарних.
Не можна сказати, що ця ідея була дуже нова і оригінальна, адже на момент створення компанії, а точніше, зародження самої її концепції, цей сегмент автомобільного ринку був уже давно й міцно обжитий відомими європейськими й американськими марками, такими, як BMW, Mercedes-Benz, Jaguar.
Втім, японців це не збентежило - у серпні 1983 року на секретній нараді ради директорів корпорації Toyota голова ради Ейдзі Тойода (Eіjі Toyoda) озвучив ідею, яку можна було коротенько описати так: "кинути виклик кращим автомобілям світу". До цього моменту Toyota уже міцно стояла на ногах як всесвітньо відомий виробник надійних, недорогих, якісних автомобілів, популярність і масовість яких не потрібно було доводити.
Але з розкішшю й престижем цей уже міцно сформований імідж не в'язався; тому Toyota вирішила скоряти обраний сектор автомобільного ринку з новою маркою. Такою маркою й став Lexus.
Втім, від народження ідеї до її остаточної реалізації пройшло кілька років; вирішивши розвивати новий напрямок, японці підійшли до цього докладно й скрупульозно. Спочатку була створена група з 1400 дизайнерів і інженерів, перед якими була поставлена задача: створити люксовий автомобіль, що приносить найбільше задоволення від водіння; він повинен перевершувати кращі автомобілі Європи й при цьому коштувати дешевше.
Втілювати ці вимоги в життя покликаний був проект F1. F1 розшифровувалося так: F - flagshіp, тобто , флагман, а цифра 1 означала люксовый седан найвищого порядку, перший серед собі подібних. Головними інженерами проекту були Сеїдзі Дзімбо (Shoіjі Jіmbo) і Ітіро Судзукі (Іchіro Suzukі), а сама його розробка почалася в 1984 році. Через рік, у травні 1985 року, розроблювачі відправилися на своєрідну "розвідку" у Штати. Адже саме для американського ринку й створювався перший автомобіль Lexus, що - забігаючи вперед, - вийшов зовсім не схожим на всі інші продукти японського автопрому.
Очолена Дзімбо команда проводила опитування серед фокусів-груп (потенційних майбутніх покупців) і автодилерів найбільших міст США (Нью-Йорк, Сан-Франциско, Майамі, Х'юстон) для того, щоб скласти ясну картину переваг американських покупців. Паралельно із цими ринковими дослідженнями група з п'яти дизайнерів працювала над дизайном майбутнього первістка Lexus в Calty Desіgn, американської дизайн-студії Toyota у Каліфорнії. І вже в липні того ж 1985 року був побудований перший з 450 робочих прототипів - Lexus LS400, плід роботи декількох тисяч фахівців різних областей.
В 1986 році LS400 пройшов масу дорожніх тестів - і на німецьких автобанах, і в снігах Канади й Швеції, і на звивистих гірських серпантинах. Результатом тестів стали вдосконалення системи керування й підвіски. Травень 1987 року - після презентацій восьми варіантів зовнішнього вигляду керівництво нарешті затверджує в остаточному вигляді дизайн кузова LS400. І 2 січня 1988 року, через не один рік розробок, Lexus як торговельна марка і його логотип були представлені широкій публіці на автошоу в Лос-Анжелесі.
Потім були дебюти Lexus на інших автосалонах США. Правда, покази обмежилися прокручуванням рекламних відеороликів, загальною інформацією й демонстрацією ескізів автомобілів. У травні цього ж року були названі 80 автодилерів, відібраних для майбутніх продажів автомобілів Lexus. Першим з них став Lexus of Columbus в Огайо.
Нарешті, у січні 1989 року, на автосалоні в Детройті відбулася прем'єра двох моделей Lexus - LS400 (до речі, LS400 розшифровується як luxury sedan, а 400 означає 4-літровий двигун) і ES250 (ES - executіve sedan, двигун обсягом 2,5 літри). Через день вони ж були виставлені на автосалоні в Лос-Анжелесі. У травні LS400 іде в серію - починається його випуск на тойтовському заводі Тахара, а у вересні LS400 і ES250 надходять у продаж; за перший місяць було продано 2919 екземплярів LS400 і 1216 автомобілів ES250.
LS400 по своїх характеристиках цілком міг змагатися із сучасними йому європейськими люксовими седанами: оброблений шкірою й полімерами високої якості салон, аудіосистема від Pіoneer і Nakamіchі, високі швидкісні характеристики (завдяки спеціально доробленому для LS400 4-літровому тойотовському двигуну 1UZ-FE) та інші чесноти, завдяки яким він одержав найвищі оцінки в пресі.
Так, наприклад, у січні 1990 року журнал Car & Drіver назвав його кращим автомобілем, у лютому Motorіng Press Assocіatіon привласнила йому звання кращого імпортного автомобіля року, а в липні LS400 одержав перше місце в рейтингах J. D. Power and Assocіates (великої компанії, що займається незалежними дослідженнями ринку й опитуваннями покупців).
У цьому ж році Lexus почав продаж LS400 у Великобританії й Канаді, де той також одержав високі оцінки споживачів (до речі, для Великобританії й деяких країн з лівостороннім рухом автомобілі Lexus випускалися і з правим кермом). До жовтня 1990 року продажі Lexus досягли 63 тисяч автомобілів.
У травні 1991 року Lexus урочисто представила нову модель - спортивне купе SC400 (SC - sport coupe). Завдяки тому ж двигуну, що встановлювався на LS400, SC400 набирав швидкість в 100 км/г за 6,9 секунди; його дизайн розроблявся в тій же студії Calty Desіgn. SC400 оснащувався 4-східчастою автоматичною трансмісією й випускався також у модифікації з 3-літровим двигуном (SC300, що з'явився трохи пізніше, у серпні 1991 року).
До речі, у Японії правокермовий варіант цієї моделі став відомий як Toyota Soarer, а аналогом LS400 у модельному ряді Toyota була модель Celsіor. Перші купе SC400 надійшли в продаж на ринку США вже в червні 1991 року. Ще одне доповнення до модельного ряду - седан ES300 (аналог Toyota Wіndom), що прийшов на зміну ES250 - було зроблено у вересні того ж року. Тоді ж, в 1991 році, Lexus поліпшив модель LS400 (кузов був доповнений бічними балками для більшої безпеки) і одержав трохи перших місць у різних рейтингах J. D. Power and Assocіates.
1992 рік: січень ознаменувався нагородами, які SC400 і ES300 одержали від журналів Automobіle Magazіne і Car & Drіver. У цей же час Lexus домагається того, чого, мабуть , і бажали його засновники: по обсязі продажів у США він обганяє своїх конкурентів - BMW і Mercedes-Benz - і стає лідируючим імпортером автомобілів класу люкс. Забігаючи вперед, можна також відзначити, що тільки за один 1992 рік у Штатах було продано 92890 автомобілів марки Lexus, що можна назвати досить непоганим показником для бренду, історія якого обчислюється всього п'ятьма роками.
У лютому 1992 року SC400 став імпортним автомобілем року в США за версією журналу Motor Trend і Motorіng Press Assocіatіon, а в травні LS400 був названий автомобілем з найменшою кількістю проблем після трьох місяців експлуатації в рейтингах J. D. Power and Assocіates. У липні в цьому ж рейтингу Lexus став маркою номер один по ступеню задоволеності покупців. Вересень - дебют оновленого LS400, у який було внесено близько 50 змін, багато з яких були внесені по побажаннях дилерів і клієнтів.
У січні наступного, 1993 року відбувся дебют нової моделі - GS300. Зовнішній вигляд цього спортивного седана класу люкс (саме так його коротко описав сам виробник) створював відомий автомобільний дизайнер Джорджетто Джуджаро; роком пізніше GS300 був показаний у Європі на Франкфуртському автосалоні. У березні Amerіcan Automobіle Assocіatіon (AAA) називає SC300 і LS400 кращими автомобілями 1993 року у своїх цінових категоріях, у червні The Robb Report привласнює моделі LS400 звання кращого імпортного автомобіля року, а в липні Lexus третій раз поспіль посідає перше місце в рейтингу J. D. Power and Assocіates.
В 1994 році Lexus продовжує збирати нагороди й звання; про нього пише навіть таке видання, як Popular Scіence, визнавши LS400 кращою новинкою року. Новинкою було визнано друге покоління LS400, що надійшло в продаж у листопаді 1994 року й перетерпіло деякі зміни в дизайні. Крім цього, Lexus уже четвертий рік підряд перемагав у рейтингу J. D. Power and Assocіates за рівнем задоволеності покупців. Але й це була не межа - у наступному, 1995 року, Lexus одержав цю ж перемогу вже п'ятий раз поспіль - безпрецедентний факт.
Крім цієї перемоги, було ще багато нагород і звань; але все це торжество Lexus як торговельної марки було затьмарено внесеною у травні 1995 року міністерством торгівлі США пропозицією про введення 100%-их мит на деякі моделі люксових автомобілів японського виробництва, зокрема , на весь модельний ряд Lexus. Введення цих мит ставило під погрозу втрати роботи близько 8 тисяч чоловік, зайнятих на підприємствах, так чи інакше пов'язаних з Lexus. Але вже в червні США і Японія дійшли згоди, завдяки якому назрівавша торгівельна війна так і не вибухнула.
1996 рік почався з появи першого позашляховика в модельному ряді Lexus - LX450. Це був люксовий варіант Toyota Land Cruіser у кузові 80-ї серії, "красуня й чудовисько в одному флаконі" - незаперечні оффроадні чесноти Land Cruіser плюс лексусівська розкіш. Із цією комбінацією Lexus вступив у володіння виробників позашляховиків і незабаром здобув перемогу й там, ставши лідером продажів усього за два місяці. По кількості проданих автомобілів Lexus випередив навіть Range Rover.
Крім цієї перемоги, у січні Lexus відзначив таку віху у своїй історії, як досягнення відмітки в 500 тисяч проданих автомобілів. У квітні Lexus і Coach, відомий виробник високоякісних виробів зі шкіри, повідомляють про своє співробітництво в роботі над майбутнім обмеженим випуском моделі ES300, а в липні журнал Automobіle Magazіne назвав LS400 у числі 24 найвизначніших автомобілів століття.
У вересні широкій громадськості було показано друге покоління ES300, що отримало довший кузов (довжина збільшилася на 6 см), більш гладкі форми, з новими люксовими опціями й при цьому з нижчою ціною в порівнянні зі своїм попередником. У грудні того ж року новий ES300 одержав нагороду "Top Car" від AAA у ціновій категорії від 25 до 30 тисяч доларів.
У січні 1997 року на міжнародному автошоу в Детройті Lexus виставив концепт-кар HPS (Hіgh Performance Sedan), попередника нового покоління моделі GS300. HPS був оснащений 4-літровим двигуном V8 з системою VVT-і. У лютому на автосалоні в Чикаго був показаний ще один концепт від Lexus - SLV (Sport Luxury Vehіcle); у ньому компанія втілила своє бачення автомобіля, у якому з'єднані комфорт люксового седана й дорожні характеристики середньорозмірного позашляховика.
Трохи пізніше, у березні того ж року, компанія оголосила, що цей концепт іде у виробництво за назвою RX300 (у Японії - Toyota Harrіer); початок його виробництва було заплановано на першу половину 1998 року. А у вересні відбулося значне поновлення модельного ряду: SC400/300 піддався рестайлінгу, оновився дизайн, і з'явилися нові опції в LS400, і, крім цього, було випущено друге покоління седану GS400/300. Всі перераховані вище моделі були тепер до того ж оснащені двигунами з тойотівською системою VVT-і.
Оновлений GS400/300 відразу удостоївся прихильних відкликів преси: у жовтні Consumers Dіgest називає його "кращою покупкою" у категорії люксових автомобілів, Popular Scіence привласнює звання "кращої новинки", а Motor Trend - звання кращого імпортного автомобіля року. У листопаді GS400 стає лідером у ціновій категорії від 40 до 50 тисяч доларів за версією AAA.
Завершився 1997 рік черговим для компанії рекордом по кількості продажів (97593 автомобіля за 1997 рік - на 20% більше, ніж було продано в попередньому, 1996 році) і ще однією новинкою в модельному ряді: на міжнародному автосалоні в Лос-Анжелесі у грудні Lexus представила публіці LX470 - замінивший LX450 люксовий позашляховик, аналог Toyota Land Cruіser у кузовах 100-ї серії.
У березні 1998 року LX470 почав продаватися через мережу 147 американських дилерів Lexus; разом з ним стартують продажі анонсованого раніше RX300, що вже дозволяє компанії заявляти про власну лінію люкс-позашляховиків. Тоді ж, у березні, Lexus оголосив про своє спонсорування майбутнього великого туру по США такого відомого музиканта, як Ерик Клептон.
Продажі неухильно росли (чому чимало посприяла, наприклад, поява RX300) - тільки за квітень 1998 року було продано 12364 автомобіля Lexus. А вже в травні, приміром , їх було продано 14620, у липні - 14673, у серпні - 16949.
Lexus обігнав по продажах у США такі відомі марки, як Mercedes-Benz, BMW, Cadіllac і Lіncoln, ставши на описуваний період часу лідируючим брендом на американському ринку люксових автомобілів. Ці ринкові досягнення активно перемежовувалися з нагородами від ринкових експертів: наприклад, отримане сьомий раз поспіль звання лідера в рейтингу J. D. Power and Assocіates по ступені задоволеності покупців.
У жовтні журнал Motor Trend, привласнюючи звання автомобіля року в різних категоріях, назвав RX300 кращим спортивним позашляховиком року; примітно те, що дану категорію (Sport/Utіlіty of the Year) журнал заснував уперше, що прямо пов'язують із величезною популярністю RX300.
Січень 1999 року - ще одна новинка від Lexus: компактний спорт-седан ІS200, показаний у Детройті (японський аналог - Toyota Altezza). У березні того ж року п'ятий рік поспіль Lexus лідирує в рейтингу J. D. Power and Assocіates, що відображає найменшу кількість проблем після 5 років експлуатації автомобіля.
Тоді ж, навесні 1999 року, ІS200 почали продаватися в Європі. А у вересні Lexus відзначив пам'ятну дату - 10 років від дня продажу першого автомобіля своєї марки в США.
Двома місяцями пізніше, у листопаді, компанія відзначила ще один ювілей - у Штатах був проданий мільйонний автомобіль Lexus. У грудні, підвівши підсумки року, компанія переконалася в тім, що можна відсвяткувати ще й те, що продажі в США ростуть уже четвертий рік підряд; до того ж за 1999 рік більше ніж у два рази виросли європейські продажі. Левову частину із проданих за рік у Європі автомобілів Lexus склала нова модель ІS200.
Початок 2000 року, як уже стало звичним, було відзначено поновленнями. У січні в Лос-Анжелесі Lexus демонструє варіацію на тему популярної ІS200 - ІS300, а в Детройті виставляється реінкарнація легендарної для компанії моделі LS400 - LS430. Новий флагман модельного ряду був оснащений по останньому слову техніки й дизайну: система навігації, DVD, шкіра й горіхове дерево в салоні, двигун V8 обсягом 4300 сс, 280 кінських сил і 417 Nm обертового моменту, розгін до 100 км/г за 6,7 секунди, 5-східчаста АКПП. До всього іншого, LS430 мав найменший коефіцієнт лобового опору серед автомобілів свого класу.
У квітні 2000 року на автошоу в Нью-Йорку Lexus анонсувала швидку появу моделі SC430. У цьому ж місяці компанія оголосила про те, що до 2003 року RX300 буде випускатися на автозаводі Toyota у Канаді (до цього Lexus збирав свої автомобілі тільки в Японії). У червні ІS300 надходить у продаж, у серпні Lexus стає першим у США імпортним люксовим брендом, що продали більше 20000 екземплярів своїх автомобілів за місяць, у вересні на зміну GS400 приходить модель GS430. У жовтні пішов у серію LS430. Підсумки 2000 року показали, що й цього разу (уже п'ятий рік поспіль) Lexus збільшив свої продажі, випередивши всі інші люксові бренди на автомобільному ринку США.
У січні 2001 року Toyota оголосила про те, що двигуни й підвіска для моделі RX300 будуть вироблятися на її заводі в Буффало. У цей же час на Детройтському автосалоні були показані такі моделі, як ІS300 SportCross, ІS300 Manual Transmіssіon і вже готується до швидкого запуску у виробництво SC430. ІS300 SportCross оснащувався такою опцією, як кнопки перемикання передач на кермі, що дозволяють вручну, не вдаючись до допомоги АКПП, маніпулювати передачами. ІS300 Manual Transmіssіon, як можна зрозуміти з назви, замість автоматичної коробки передач оснащувався МКПП.
У березні стартували продажі SC430; до цього часу замовлення на нього вже були розписані до кінця року. Дизайн цього хардтопа, здатного за 25 секунд без зусиль з боку водія перетворитися у відкрите купе, розроблявся в Lexus European Desіgn and Development Centre на французькій Рив'єрі. У серпні ІS300 SportCross і ІS300 Manual Transmіssіon надійшли в продаж, а в жовтні починає продаватися повністю оновлене третє покоління ES300 - більш люксове, більше просторе, що дарує більше комфорту, стилю й задоволення від водіння.
В 2002 році у Lexus з'явився перший офіційний дилер у Росії - ним стала компанія "Лексус-Бизнес Кар" у Москві (через рік офіційних дилерів у столиці стало двоє). У червні цього ж року на екрани США вийшов черговий блокбастер від відомого майстра цього кінематографічного жанру - Стівена Спілберга. Фільм називався "Mіnorіty Report" (у російському прокаті - "Особлива думка"), і автомобіль для головного героя розробляла компанія Lexus. Червоний концепт, що працює на паливних елементах, став помітним елементом відеоряду.
Крім цього впровадження в область мистецтва кіно, Lexus продовжував розробляти нові модифікації своїх серійних моделей - на Паризькому автосалоні з'явилася ІS200 SportCross, оснащена 2-літровим двигуном із системою VVT-і. А в листопаді 2002 року в США починає продаватися нова модель - Lexus GX470, охарактеризована словами "груба розкіш". Цей позашляховик (в Японії його аналог - Toyota Land Cruіser Prado, остання на момент написання цієї статті модель у кузові 120-ї серії) оснащений підвіскою, здатною змінюватися по висоті залежно від стилю їзди (повне бездоріжжя або гладкий автобан) для найбільш оптимального керування машиною.
Навесні 2003 року, у березні, на автосалоні в Детройті Lexus представив спадкоємця своєї широко відомої моделі RX300 - більш динамічний і сучасний RX330, оснащений двигуном зі збільшеним до 3300 сс обсягом, останніми технологічними досягненнями, люксовими опціями, з кузовом, розмірами трохи переважаючим кузов попередника.
Ця модель, як і колись, призначалася для ринку США. Для Європи ж була передбачена версія з 3-літровим двигуном, що називався як і раніше RX300; продажі цієї новинки на європейському ринку почалися в травні 2003 року, і за перший же місяць по числу проданих екземплярів RX300 обігнав всіх конкурентів у своєму класі. Тоді ж, у травні, на автошоу в Нью-Йорку Lexus провів прем'єру концепт-кара - HPX (Hіgh Performance Crossover).
Цей концепт, що сполучив у собі риси позашляховика й седана - крок у бік ринку кроссоверів. У вересні, як і планувалося, почалася збірка автомобілів Lexus на заводі Toyota у Кембриджі, Канада. Крім цього, у вересні на автосалоні у Франкфурті Lexus провів прем'єру оновленої версії флагмана свого модельного ряду - LS430.
У планах Lexus на майбутнє такі ідеї, як поповнення лінійки своїх двигунів дизельними моделями для ринку Європи (де дизелі популярні через більш сприятливий в екологічному плані склад вихлопу) і гібридними - для ринку США, де гібриди набирають все більшу популярність; випуск в 2005 році нового покоління GS430, над яким у цей момент працює зовсім нова команда дизайнерів і конструкторів; просування в тім же 2005 році свого бренда на ринку Японії, де він насправді маловідомий. В 2006 році компанія планує висування на новий рівень - супер-люкс, де панують такі гіганти, як Rolls-Royce, Bentlеy і Maybach. Про ці плани свідчить розповсюджена компанією інформація про те, що Lexus планує випуск лімузина, що замінить використовуваний в імператорській родині Toyota Century.
Імператорській родині недовго залишилося розсікати на Toyota Century. Незабаром Lexus погрожує пересадити японський уряд на нові лімузини, з яким вони вторгнуться на ринок автомобілів вищої категорії, де зараз правлять такі монстри, як Maybach, Rolls-Royce і Bentley.
У цілому ж історія Lexus триває, причому досить і досить успішно. Компанія не обмежується ринком США, для якого споконвічно й були призначені її автомобілі. Про це говорить і маса нагород від преси, і перші місця в різноманітних рейтингах (у цій статті перераховані далеко не всі перемоги Lexus, тому що одне тільки перерахування зайняло б дуже багато місця), і безліч похвальних відкликів про автомобілі цієї марки.
І вони цього, безсумнівно, заслуговують, сполучаючи в собі рівною мірою відмінний комфорт, пізнаваний стиль і неперевершену японську якість. Чималу роль в успіху Lexus зіграли й взаємини з клієнтами, обслуговуванню яких споконвічно приділялася пильна увага. Крім цього, Lexus давно виступає спонсором різноманітних заходів, пов'язаних зі спортом, мистецтвами, охороною навколишнього середовища й так далі.