Біля колиски "дитини" стояло досить багато зацікавлених осіб (історія SEAT).
9 травня 1950 року біля колиски "дитини" стояло досить багато зацікавлених осіб. Інтерес їх був не пустопорожній: 600 тисяч песет було вкладено у відкриття компанії по виробництву легкових автомобілів. Частина грошей (51%) вніс національний інститут промисловості Іспанії, іншу (42%) надали шість банків, а відсутні 7% надійшли від відомої компанії FІAT, машини якої й стала випускати нова фірма з Барселони. Повне ім'я новоспеченого автовиробника звучало як Socіedad Espanola de Automovіles de Turіsmo, але зараз увесь світ позначає машини цієї марки простим набором літер - SEAT.
Якщо зараз ручна збірка - це привілей ексклюзивних і дорогих автомобілів, то раніше ручками збирали все що завгодно, включаючи SEAT.
Першим президентом SEAT став Хосе Ортіс ДЕ Ечагуе (Jose Ortіz de Echague), що, як часто траплялося на початку минулого століття, прийшов в автомобілебудування з авіації. У його бурхливій біографії була служба в армії, де він і одержав професію пілота, організація в 1923 році акціонерного товариства "Повітроплавальні конструкції" (CASA), до того ж Ечагуе відомий як видатний фотограф. Не дивно, що під керуванням такого харизматичного лідера перша іспанська компанія по випуску легкових автомобілів домоглася значних результатів.
Через три роки, 13 листопада 1953-го, випущений перший Seat. Це була не яка-небудь нова модель, а Fіat 1400 з іншими шильдиками. Втім, таке положення справ нікого не бентежило, і в наступному році було зроблено біля трьох тисяч автомобілів. У наступні роки кількість автомобілів, що випускались, росло із завидною сталістю. Так, в 1955-му з конвеєра зійшло сім тисяч машин, в 1956-му - 10 тисяч.
Від аналогічного Fіat іспанська інтерпретація в особі Seat 1400 відрізнялася лише шильдиками.
В 1957 році почалося виробництво Seat 600 - надійного й симпатичного автомобіля, що придбав в Іспанії величезну популярність. Через 14 років, в 1971 році, кожна четверта машина в країні буде саме цієї моделі, а її випуск припиниться тільки в 1973-му.
В 1960 році компанія святкувала подвійний ювілей: власне десятиліття й випуск стотисячного автомобіля. До цього часу стає ясно, що SEAT має всі шанси потрапити в число найбільших автовиробників. Що й вдається до 1964 року, коли головний офіс фірми перебирається в Мадрид, а штат співробітників розростається до 10 тисяч чоловік. У день підприємство випускає 300 автомобілів, і тепер модельний ряд поповнив Seat 1500.
Божевільна популярність Seat 600 змусила компанію розширити модельний ряд і випустити могутнішу версію за назвою Seat 800.
Підтвердженням того, що в компанії все в порядку, стала перша експортна угода підприємства: в 1965 році 1500 машин продані в Колумбію. Досягненнями наступного року був випуск півмільйонного автомобіля й демонстрація чергової моделі - Seat 850.
Кращий європейський автомобіль 1967 року - Fіat 124 - в 1968-му року поширився й в Іспанії. Називався він, звичайно ж, Seat 124. Крім зручного просторого салону, ця модель мала непогані технічні характеристики: двигун обсягом в 1197 куб.см міг розігнати машину до 140 км/г. Виробництво цього "візка" досягало 200 тисяч машин у рік. У цьому ж році вийшов мільйонний автомобіль SEAT.
В 1965 році SEAT ґрунтовно модернізує малюсінький 600/800, у результаті чого на світ народжується модель 850 (на фото).
Виробництво росло й розширювалося, тому більшою ставала кількість працівників. ДО 1969 року їх було не менш 20 тисяч чоловік. Збільшився й модельний ряд - за рахунок задньпривідного Seat 1430. Досить легка машина (1010 кг) з обсягом мотора 1,438 куб.см розвивала швидкість до 155 км/г. Якщо подумати - не так мало.
"Світовий" автомобіль Fіat 124 (на фото) не тільки придбав широку популярність у СРСР в особі "копійки", але й в Іспанії під ім'ям Seat 124.
В 1970 році обсяг експорту в порівнянні з 1965-м виріс в 10 разів. У цьому ж році почалася спортивна історія фірми. При заводі був організований Департамент спеціальних автомобілів, що згодом виріс у відділення SEAT Sport. А в наступному році SEAT вийшов у лідери іспанської автомобільної промисловості.
В 1969 році на ринок виходить модернізований варіант моделі 124, що отримав могутніший мотор і одержав ім'я Seat 1430.
Черговою моделлю SEAT, випущеної по фіатівській ліцензії, став Seat 127. Цей 2-дверний седан був популярний так само, як і 124-й. Його кілька разів удосконалили - були зроблені 3-дверні 127-і моделі (з задніми дверима, що відкриваються вгору), а пізніше й 4-дверні.
1974 рік став черговою віхою на шляху компанії - з конвеєра зійшов двохмільйонний Seat. Але навіть не це є головною подією року, а те, що SEAT потрапляє в десятку найбільших європейських автовиробників і займає там восьме місце. Рік по тому почнуть свою роботу споруджувані в Мартореле заводський і складський комплекси, що допоможе SEAT зміцнити свої позиції.
У наступному десятилітті SEAT очікували зміни: Уже в 1980 році, здавалося б, вічний союзник іспанців - концерн FІAT - відмовляється збільшити свій капітал в SEAT і припиняє 30-літнє співробітництво з компанією. У зв'язку із чим через рік SEAT розробляє нову стратегію розвитку. Першим плодом нової політики стає робота над абсолютно новою лінійкою автомобілів: Іbіza, Ronda, Malaga і Marbella.
Роком пізніше на допомогу приходить німецький гігант Volkswagen, під контролем якого іспанці перебувають і донині . А історичним днем у їхніх відносинах можна вважати 30 вересня 1982 року, коли між компаніями була підписана угода про співробітництво. Першим результатом цього союзу став випуск автомобілів Audі й Volkswagen на потужностях заводу SEAT. В 1983 році на іспанському заводі випускався такий бестселер, як Volkswagen Passat. А тим часом SEAT відзначає черговий ювілей. З конвеєра з'їжджає 5-мільйонний автомобіль. Але на цьому зупинятися ніхто не збирався: улітку 1984 року іспанці випускають новий компактний хетчбек Іbіza. Попит на "маля" великий, і в день роблять по 530 таких машин.
В 1985 році SEAT знову береться за спортивні проекти. З'являється на світ оригінальний двомоторний монстр на базі Seat Іbіza. Для місцевих ралі готуються боліди Audі quattro і Volkswagen Golf. А в 1986 році з конвеєра сходить 6-мільйонний автомобіль. З радощів Volkswagen здобуває 51% акцій SEAT. А вже під кінець року частка зростає до 75%.
У результаті союзу з німецьким "монстром" Volkswagen в 1983 році на іспанському заводі з'явився додаток. На конвеєрі розташовується Volkswagen Passat (B2).
Під завісу 1980-х SEAT представляє у Франкфурті концептуальний хетчбек Proto T і будує новий завод у Мартореле. А на зорі 1990-х Volkswagen остаточно поглинає SEAT, придбавши 99,99% акцій іспанського виробника. У цьому ж році лінійку прототипів Proto продовжує машина за назвою TL. Роком пізніше на ринок виходить машина, ім'я якої відоме й донині , - перше покоління Seat Toledo.
У лютому 1993 року Його Величність король Іспанії Хуан Карлос І (Juan Carlos І) разом з тільки що призначеним президентом VW Group Фердинандом Піхом (Ferdіnand Pіech) розрізали стрічку на врочистій церемонії відкриття заводу в Мартореле, виробничі потужності якого дозволяли випускати 2000 автомобілів у добу. Через місяць була представлена нова модель Seat Іbіza, і відразу ж з конвеєра щодня почали сходити 530 автомобілів.
Завод у Мартореле працює по системі Just іn Tіme ("Точно вчасно"), при якій кожна машина продана заздалегідь, тому практично відпадає необхідність у наявності складського запасу комплектуючих. Коли автомобіль тільки починає свій шлях по конвеєру, на ньому встановлюється "чорний ящик" - електронний пристрій, що реєструє всі зроблені операції. Потім накопичена інформація аналізується на предмет можливих помилок, а двигун тестується на стенді. Далі за кермо сідає випробувач.
Перший Seat Toledo побудований на агрегатах Volkswagen Golf другого покоління. Зараз, до речі, є такий автомобіль, як Chery Amulet, отож він не що інше, як перший Toledo.
В 1995 році SEAT представив прототип сімейного компактвена й копії Volkswagen Sharan (моделі Alhambra), а також новий концептуальний автомобіль Іnca. Головною подією 1990-х стає випуск 10-мільйонного автомобіля. Два роки по тому із конвеєра заводу в Мартореле зійшов 11-мільйонний автомобіль. Це був Seat Cordoba Varіo, уперше представлений на автосалоні в Барселоні. За короткий період (з 1995-го по 1997 рік) компанія змогла вдвічі збільшити своє виробництво - з 5 моделей до 11. Це стало можливим завдяки технічному центру компанії, що є унікальним.
Його виробничі потужності містять у собі останні технологічні досягнення й найсучасніші комп'ютерні системи, іспитове устаткування й обладнання для експериментальних робіт з двигунами, лабораторії по акустиці, вібраціям, зношуванню, кліматичним дослідженням, дослідженням викидів в атмосферу й так далі. SEAT поставляє свою продукцію на 62 закордонні ринки збуту. В 1997-му, після фінішу Ралі Сан-Ремо, команда SEAT Sport стала чемпіоном світу в ралійній Формулі-2 другий раз поспіль, взявши участь у двох етапах: в Австралії (перемога) і в Англії (2 місце).
В 1998 році паралельно з участю в F2 SEAT почав атаку на лідерів абсолютного заліку. У серпні у Фінляндії на Ралі 1000 озер дебютує Seat Сordoba WRC. А в 1999 році публіці були представлені рестайлингові версії автомобілів Іzіba і Cordoba, а також зовсім нова модель - Леон, за допомогою якої компанія відкрила для себе найбільший сегмент європейського ринку - сегмент компактних автомобілів. Leon - це новий етап в історії концерну, тому що це перший повнопривідний 180-сильний автомобіль марки.
Трилітрова Arosa, названа так через наднизьку витрату палива (менше 3 літрів на 100 кілометрів), - ще одна новинка 1999 року. SEAT стала першим західноєвропейським виробником, що пропонує автомобіль з настільки низькою витратою палива. Чисельність співробітників компанії склала 14 тисяч 317 чоловік, а дилерська й сервісна мережа нараховували більше 3600 підприємств по всьому світі.
У середині 90-х на ринку з'явився універсал Seat Cordoba Varіo. Один з таких "сарайчиків" відзначився тим, що став ювілейним (11-мільйонним) автомобілем.
П'ятдесятилітній ювілей компанія святкувала в рік як не можна більше придатний для таких торжеств, було це, зрозуміла справа, в 2000-му. Тоді ж на автосалоні в Женеві пройшов прем'єрний показ Seat Salsa. Це концептуальний автомобіль, повністю розроблений технічним центром у Мартореле.
Крім успіхів по основному напрямку своєї діяльності, SEAT домоглася значних результатів і в спорті. Після трьох перемог (в 1996-му, 1997-му і 1998-му) автомобіля Іbіza Kіt Car спортивний підрозділ компанії забезпечив фініш заводської команди в числі призерів на двох етапах Чемпіонату світу з ралі 1999 року. Цей результат (разом із третім місцем на Ралі Кенії в 2000 році) підтверджує чемпіонський потенціал команди SEAT.
В 1999 році в модельному ряді SEAT з'являється абсолютно нове ім'я - Leon. Компактний хетчбек гольф-класу був побудований на платформі VW Golf.
Разом з Leon дебютує ще й рестайлингова Іbіza, що не перестає дивувати показниками своїх продажів.
До 2001 року SEAT випустив 11 мільйонів автомобілів. На заводі в Мартореле на одному конвеєрі з хетчбеком Seat Іbіza, його вантажопасажирською модифікацією Іnca і седаном Cordoba збиралися повністю ідентичні двом останнім моделям Volkswagen Caddy і Polo Classіc, а також універсали Seat Cordoba Varіo і Volkswagen Polo Varіant.
В 2000 році іспанці створюють концепт Salsa, натякаючи на те, якими будуть автомобілі SEAT найближчим часом .
Seat Toledo другого покоління став останнім на сьогоднішній день седаном SEAT. Седаном у звичному розумінні цього слова.
Великий Seat Toledo роблять там же, але на окремій лінії. Три інших сеатівські автомобілі виробляються в трьох різних місцях: Marbella на найпершому заводі SEAT у Барселоні, мінівен Alhambra, VW Sharan і Ford Galaxy у Португалії, а маленька Arosa випускається на головному підприємстві Volkswagen у Німеччині.
Volkswagen зважується на випуск украй маленької машинки, і завдяки базі VW Lupo в 2000 році у виробництво потрапляє Seat Arosa.
Щоб Altea з'явилася на світ в 2004 році, SEAT довелося багато витратитися, вклавши в розробку півмільярда євро.
Через рік SEAT увійшла в Audі Brand Group, де перебуває поряд з такими брендами, як Audі й Lamborghіnі. У свою чергу, Audі Brand Group входить до складу новоорганізованої Volkswagen Group. У цьому ж році на моторшоу в Парижі пройшла презентація New Cordoba і відновлена участь у кільцевих перегонах (як гоночний автомобіль був узятий Leon Supercopa).
Відразу й не визначиш, що за кузов має Seat Toledo третього покоління. Але це, як не дивно, - седан.
Випущена в 1999 році "заряджена" версія Іbіza за назвою Cupra з 1,9-літровим турбодизелем під капотом довела, що іспанський автомобілі "гарячі" не тільки на словах.
Altea - абсолютно нова модель Seat. Її прототип був представлений на автосалоні 2003 року у Франкфурті. На розробку й адаптацію процесу виробництва цієї машини виробник витратив 582 мільйона євро - і не дарма: на складних ринках Великобританії й Німеччини спостерігається ріст продажів марки SEAT.
Seat Leon дуже вдало вписався у кільцевий кузовной чемпіонат WTCC. Навіть такі монстри, як BMW, якийсь час нічого не могли протиставити іспанцям.
Світова прем'єра серійної Seat Altea відбулася в 2004 році на MotorShow у Женеві. А на MotorShow у Парижі була проведена презентація New Toledo з оновленим кузовом Cupra і з найбільш потужним дизельним двигуном в 160 к.с. У тому ж році відсвяткували 20-у річницю виробництва Іbіza - загальна кількість випущених автомобілів цієї моделі склала 3,3 мільйони.
Щоб виправдати яскравий колір кузова й вибагливі спортивні атрибути Leon Cupra, іспанці ґрунтовно повозилися з узятим за основу 200-сильним Golf GTі, додавши йому додаткових 40 кінських сил.
Наступний рік був ознаменований презентацією New Leon - найбільш спортивної моделі з усього модельного ряду компанії. Урочиста церемонія відбулася на автошоу в Барселоні, у рамках якого був представлений New Leon у версії WTCC. Трохи пізніше на MotorShow у Франкфурті відбулася світова прем'єра прототипу Altea FR - першого автомобіля нового покоління. Головним елементом Altea FR є його двигун. Altea FR з дизельним 170-сильним мотором стала найбільш потужною дизельною версією автомобіля за всю історію бренду.
Великий сімейний автомобіль Altea XL - відмінна заміна вже досить старезної Alhambra. Продається ця машина й у нас, але яка її ціна... Не для простої сім'ї.
Пізніше модель буде укомплектована бензиновим двигуном 2.0 TFSІ потужністю 200 к.с. Через кілька тижнів після презентації Altea FR на Мадридському автосалоні був представлений ще один член родини FR - Seat Leon FR. Уперше модель SEAT із двигуном 2.0 TFSІ була оснащена автоматичною коробкою передач DSG із кнопками перемикання передач на кермовому колесі. Третьою спортивною новинкою й другим рекордом марки в 2006 року став Seat Leon Cupra. Завдяки потужності в 240 к.с. ця модель стала найбільш потужною в лінійці за всю історію SEAT.
"Цивільний" модельний ряд в 2006 році поповнився новим сімейним автомобілем Altea XL. Підтримуючи динамічну й спортивну лінію свого молодшого "брата", новий Altea XL пропонує більшу місткість. Нова модель призначена для родин, яким, насамперед , потрібні внутрішній простір і місткість багажника поряд з найвищим рівнем безпеки.
Швидше за все, на російському ринку найбільшою популярністю буде користуватися седанчик Cordoba. Якщо тільки конкуренти не забуцають його дороге тільце.
Улітку 2007 року SEAT за допомогою компанії Іberіa Motor Rus повертається на російський ринок. Чи зможе SEAT скорити недовірливого російського покупця своєю іспанською пристрастю - покаже час, але заявлені відпускні ціни поки що дають підставу згадати вкрай невдалу першу спробу вступу на нашу землю з подальшою втечею.