Фердинанд ПОРШЕ
/Ferdinand PORSCHE/
(3.9.1875 - 1951),
австрійський автоконструктор.
Німецький проектувальник автомобілів Фердинанд Порше народився 3 вересня 1875 в австрійському містечку Мафферсдорф. З дитячих років Фердинанд Порше захопився електрикою. У 1983 р, коли йому виповнилося 18 років, Порше влаштовується у Відні на роботу в електротехнічну компанію «Bella Egger & Co», яка в наслідок стане називатися «Brown Boveri». Приблизно в цей же час він вступає в Імперський технічний університет в Райхенберг (нинішній Віденський технічний університет) на заочне відділення. Всього лише через кілька років Порше, чиї здібності до техніки вразили його начальство, переводять з лав рядових робітників на керівну посаду.
1897 виявляється поворотним для Порше. Цього року він конструює перший ступінчастий двигун, концепція якого була розроблена американським винахідником Велінгтоном Адамсом більше десяти років тому. У 1900 Порше випробовує свій двигун в гонках на перевалі Земмеринг, неподалік від Відня, в якій здобуває перемогу. У 1902 р, перебуваючи на службі в резерві піхоти об'єднаної імперської і королівської армії, де він був водієм ерцгерцога Франца Фердинанда, Порше отримує можливість бачити свої розробки в дії, сидячи за кермом автомобіля із ступінчастим двигуном. Надалі, Порше успішно продовжує свій шлях на терені інженерних розробок.
У 1906 р Порше стає технічним директором австрійської гілки компанії «Daimler». У 1923 р він переходить у розташовану в Штуттгарті компанію «Daimler-Motoren-Gesellschaft», де стає технічним директором і членом виконавчої ради. І тут одним з головних досягнень його кар'єри стає нагляд за створенням першого компресорного автомобіля «Мерседес». За свої досягнення в 1917 р Порше отримує почесний ступінь доктора наук в Імперському технічному університеті. У 1937 р він отримує Німецьку національну нагороду за внесок у мистецтво і науку. В 1931 Порше залишає компанію «Daimler» і засновує власну компанію з назвою, згідно документів, зареєстрованих у квітні 1931 в Торговому реєстрі, «Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung, Motoren und Fahrzeuge». У 1934 р Порше активно бере участь у розробці проекту «народного автомобіля» Адольфа Гітлера. І цього року, працюючи над проектом разом з сином Фердинандом Антоном Ернстом (народженим в 1909 р), якого він називав Феррі, Порше робить перші креслення для майбутнього автомобіля «Фольксваген». З цього часу батько і син працюють разом. Під час Другої світової війни, в 1942 р, вони розробляють бойові машини, в числі яких і німецький танк «Тигр» - у ті роки найпотужніший танк у світі.
Коли в 1945 р війна закінчилася, Порше був заарештований французькими солдатами і засуджений до тюремного ув'язнення, яке він відбував протягом 22 місяців. А в цей час його син працює над створенням нового гоночного автомобіля Cisitalia - продукту компанії «Порше». Сімейна команда батько-син увійшла в історію, коли в 1950р вони представили світу спортивний автомобіль «Проше». Порше помер у Штуттгарті 20 січня 1951 у віці 75 років.
Ця людина стала легендою XX століття. Він відкинув запрошення одного диктатора і був обласканий іншим; йому божественно вдавалися спортивні авто і скажено не вдавалися танки; він вважав, що саме автоспорт - рушій технічного прогресу. За підсумками всесвітнього рейтингу, відразу два його дітища - Porsche 911 і Фольксваген «Жук» - увійшли в зоряну п'ятірку «Автомобілів сторіччя», а самому йому був дарований титул Інженера сторіччя.
Цитати Ф.Порше:
«Все почалося з того, що я озирнувся по сторонах і, не побачивши автомобіля своєї мрії, вирішив сконструювати його сам».
«Якщо хочеш зробити щось добре, зроби це сам».
«Я створив би все в точності так само, до останнього гвинтика».