Фердинанд Порше (історія Porsche)
(Ferdіnand Porsche).
австрійський автоконструктор, засновник автомобільної компанії Porsche.
От кому повинні бути вдячні нинішні любителі автомобілів Porsche. Усім зняти капелюх перед Фердинандом Порше.
3 вересня 1875 року в містечку Мафферсдорф (Maffersdorf, нині Вратиславіце) у Богемії народився майбутній засновник великої компанії - Фердинанд Порше (Ferdіnand Porsche). Після одержання освіти Фердинанд продовжив сімейний бізнес, улаштувавшись помічником свого батька - водопровідником.
В 1898 році молодий інженер перейшов на роботу в компанію Jacob Lohner, у якій він розробив електромобіль Lohner-Porsche Electrіc Car. В 1906-му Порше став співробітником, а потім і керівником іншої фірми - Austro-Daіmler. Але Фердинанд ставив високі завдання перед собою й незабаром переїхав у Німеччину, у Штутгарт. Там Порше відкрив свій інженерний офіс і компанію Dr. Іng. h.c. F. Porsche AG.
Але ж починалося все далеко не з божевільних швидкостей. Першим досвідом Фердинанда була особиста участь у розробці й будівлі електромобіля Lohner-Porsche.
Феррі Порше
За дорученням фірми NSU, у рамках програми створення "народного автомобіля" для Німеччини, в 1933 році була розроблена модель 32 - попередник першого Volkswagen Beetle. Починаючи з 1936 року проводилися інтенсивні тести прототипів у Штутгарті. Під керівництвом Порше в 1938-му була побудована перша складальна лінія Volkswagen у Вольфсбурзі (Wolfsburg). Але потім почалася війна, під час якої в Porsche займалися аж ніяк не автомобілями, а військовими проектами, наприклад, такими, як танки "Тигр".
І все-таки після війни, в 1948 році, під керівництвом уже Феррі Порше, сина Фердинанда, в австрійському Гмюнде (Gmund) на основі VW таки створили власний автомобіль. Це був спортивний родстер з легких сплавів, що носив позначення 64. Він оснащувався мотором потужністю 50 кінських сил і міг розігнатися до 160 кілометрів у годину. Усього було випущено три таких автомобілі, але до наших днів дожив лише один з них.
А першою серійною моделлю Porsche став 356-й. Перші креслення цієї машини були готові 17 липня 1947 року. А менше, ніж через рік - 8 червня 1948 року - на світ з'явився перший "живий" серійний автомобіль із гордим ім'ям Porsche. І немає нічого страшного в тім, що більшість компонентів (1,1-літровий двигун потужністю 35 кінських сил, коробка передач, підвіска) були запозичені у відомого й тоді ще зовсім свіжого Beetle. Це був самий справжній Porsche.
От він - перший серійний автомобіль марки Porsche, модель 356. І навіть через майже 60 років у вигляді сучасного 911-го прозирають риси цієї легендарної машини.
До речі, що цікаво, дизайн кузовів Porsche 356 і Volkswagen Beetle справа рук однієї людини - австрійця Ервіна Коменди (Erwіn Komenda), що згодом брав активну участь у дизайні кузовів інших автомобілів Porsche.
А задав вектор розвитку зовнішніх даних автомобілів Porsche - дизайнер Ервін Коменда (на фото праворуч).
В 1950 році Porsche повернулася в Штутгарт, де донині й розташовується штаб-квартира німецького виробника. Трохи пізніше з'явилися могутніші модифікації 356-х - 1 300 і 1 500, що мають від 44 до 70 кінських сил. В 1951 році помер Фердинанд.
В 1959-му на автосалоні у Франкфурті був уперше показаний Porsche 356 B. Машина обзавелася трохи іншим кузовом, стала істотно могутніше й одержала дискові гальма на всі колеса. Флагман модельного ряду - Carrera 2 із дволітровим мотором потужністю 130 "конячок".
Після 11 років виробництва 356-й піддали модернізації. Так на ринку з'явилася 356 B. А разом з нею й брутальна по тим часам модифікація Carrera 2.
Зараз робиться безліч реплік легендарного 356-го, але оригінальні моделі - дійсна знахідка для колекціонерів. За деякі, найбільш рідкі, модифікації (як, наприклад, Carrera Speedster) нині викладають по кілька сотень тисяч доларів.
Усього ж за 18 років життя на конвеєрі 356-й пережив три модернізації й одержав незліченну кількість модифікацій (на фото одна з останніх - 356 C Carrera 2). Деякі з них нині вдень із вогнем не знайдеш.
Але з відходом на пенсію 356-ї моделі історія, сама собою, не закінчується. Віхою в ній стає 1963 рік, коли на світ з'явився перший 911-й. Машина була створена під керівництвом сина Порше-молодшого - Фердинанда Олександра. 911-й був уперше представлений на Франкфуртському автосалоні й через рік уже встав на конвеєр. Перша версія нового шестициліндрового двигуна розвивала ту ж потужність, що й 356 Carrera 2, а саме - 130 кінських сил.
Випустивши в 1963 році свій перший 911-й, династія Порше й не припускала, що породила майбутній об'єкт поклоніння.
До речі, споконвічно ця модель повинна була називатися не 911-й, а 901-й. Але нулик у середині назви із трьох цифр уже був офіційно "забитий" Peugeot. Так що німцям довелося приписувати ще одну одиничку.
Тим, для кого "дев'ятсот одинадцятий" виявився дорогуватий, Porsche в 1965 році випустила модель 912. У порівнянні з 911-ю у неї були "відпиляні" два циліндри, і вона, маючи більш доступний 4-циліндровий мотор потужністю 90 кінських сил, швидко стала найбільш популярною машиною в модельному ряді. Таких автомобілів з 1965-го по 1975 рік випустили близько 30 тисяч. Чого не скажеш про красуню Porsche Targa зі знімним дахом, додану в модельний ряд восени 1966-го. У тому ж році Porsche відсвяткував ювілей - на світ з'явився 100-тисячний автомобіль. Ювілейної виявилася саме модель 912, передана німецької поліції.
І все б нічого, але в 1975 році 912-у довелося зняти з виробництва. Причина проста: в Porsche придумали новий, ще більш дешевий у виробництві, автомобіль - 914-й, розроблений разом з Volkswagen. А за ту ціну, по якій пропонували 912-й, на ринку почав продаватися 110-сильний 911T. У цей же час з'явилася й спортивна модифікація 911R з 6-циліндровим мотором потужністю 210 "коней" і полегшеною конструкцією кузова. Усього було випущено 20 таких машин. Справжній раритет.
Потужність двигунів поступово росла: 6-циліндровий "оппозитник" 911-го збільшив обсяг двигуна до 2341 кубічного сантиметра й пропонувався в трьох версіях: 911T (130 к.с.), 911E (165 л.к.), 911S (190 к.с.). Пізніше з'явилася й версія RS з 2,7-літровим мотором потужністю 230 "коней".
Щоб зрозуміти, наскільки значиме місце займала Porsche в історії світового автоспорту, досить просто подивитися на фотографію.
Народження легенди - перший Porsche 911 Turbo з кодовою назвою 930 побачив світло на Паризькому автосалоні 1974 року. Потужний двигун (260 к.с.) робив цей 911-й одним з найшвидших автомобілів того часу.
Porsche продовжила розширювати модельний ряд, представивши в 1975 році модель 924 (пізніше їй на зміну прийде 944-а). Усе з тим же 4-циліндровим двигуном, але вже з легкого сплаву. Конструктори створили прекрасний у всіх відношеннях автомобіль по відносно доступній ціні, що й підтвердили результати продажів.
Компанії потрібний був не тільки дорогою й потужний 911-й, але й більше доступна машина. Porsche 914 уже застарів, а тому на сцену вийшла модель 924. Самий справжній Porsche за дуже адекватні гроші.
В 1977 році з'явилася версія з переднім розташуванням двигуна - Porsche 928. Її мотор V8 міг похизуватись американськими розмірами (4,5 л, 240 к.с.). Porsche 928 став першим (і дотепер єдиним) спорткаром, що одержав титул "Автомобіль року".
Через три роки після появи 944-ї моделі на Франкфуртському автосалоні був представлений Porsche 959. У цьому автомобілі були втілені найсучасніші розробки. В 1987 році компанія оголосила про виробництво двохсот таких машин. Двигун обсягом 3,2 літри із двома турбінами розвивав 449 к.с. Це був дійсний суперкар, спеціально підготовлена версія якого стала переможцем марафону Париж-Дакар в 1986 році.
Потім прийшла черга і нового покоління моделі 911 (кузов 964). Машина одержала зовсім свіже шасі: уже без торсионів, з гідропідсилювачем руля, антиблокувальною системою гальм і "інтелектуальним" повним приводом для Carrera 4. Всі 911-і стали оснащуватися автоматичним заднім спойлером, що висувався на певній швидкості. Двигун мав шість циліндрів і потужність 250 сил.
Турбоверсія побачила світ вже в новому десятилітті. Новий 911 Turbo з'явився на прилавках дилерів у вересні 1990-го із двигуном обсягом 3,3 літри й потужністю 320 кінських сил. В 1992-му сімейство автомобілів Porsche поповнилося ще однією моделлю - 968-ю. Вона замінила собою всю гаму 944-х.
У свій час "доступний" 924-й змінила на посту модель 944. Але й вона не вічна: в 1993 році на полиці дилерів потрапляє замінивше серію 924-944 - сімейство 968.
А в 1993 році пройшла прем'єра вже нового покоління моделі 911 (кузов 993). Новий Porsche відрізнявся від свого попередника могутнішим (272 к.с.) двигуном, принципово новою задньою багатоважелевою підвіскою й "зализаними" формами кузова. Також на вибір стали доступні два типи коробок - шестисхідчаста "механіка" або чотиридіапазонний "автомат".
В 1993 році з'явилося чергове покоління Porsche 911 - з індексом 993. На нещастя найбільш відданих шанувальників марки, ця генерація стала останньою з тих, чий двигун мав водяне охолодження.
Трьома роками пізніше пройшла ще одна прем'єра - цього разу в класі недорогих спортивних машин. Компактний двомісний родстер одержав назву Boxster і відрізнявся досить значними для свого класу характеристиками (2,5 літри обсягу й 204 к.с.). Двигун - зовсім новий 6-циліндровий оппозитний, із чотирма клапанами на циліндр, що встановлювався перед задньою віссю з водяним, а не повітряним охолодженням. Цей рік також був знаменним у зв'язку з виходом мільйонного Porsche, ним став - знову, як і стотисячний ювіляр, - поліцейський 911 Carrera.
Середньомоторний родстер Porsche Boxster відзначив свій дебют в 1996 році й найбільш доступною моделлю марки. Він оснащувався 2,5-літровою оппозитною "шісткою", а після рестайлингу до нього приєдналася й 250-сильна 3,2-літрова модифікація Boxster S.
Найбільш екстремальним і навіть божевільним Porsche 911 в 993-му кузові став GT2. Дивовижно потужний мотор (430 сил, а після 1997 року - всі 450) і дуже буйна вдача вимагали досить серйозної водійської підготовки. Машина одержала сумне прізвисько "wіdow-maker" ("роблячий вдів").
В 1997 році чергова прем'єра. Для закріплення успіху моделі Boxster компанія представляє у Франкфурті повністю новий 911-й (індекс 996), що своїм зовнішнім виглядом дуже нагадував Boxster. Через рік публіці продемонстрували й кабріолет на його базі. Дах автомобіля відкривався й закривався гідравлікою за допомогою простого натискання на кнопку.
В 2000-му вийшла модель Turbo - флагман серії 911. Зміни торкнулися дизайну кузова й силового агрегату, що при обсязі 3,6 літри видавав 420 кінських сил. Звичайно, у цьому не останню роль зіграли дві турбіни. Кузов обріс безліччю повітрозабірними і аеродинамічними елементами, які надавали стійкості на дорозі навіть на максимальній швидкості 305 км/г.
А в 2001 році в Парижі представили прототип Carrera GT. Концептуальний суперкар одержав двигун формульного типу V10 потужністю 558 "конячок". З 2004 року машина, уже з 612-сильним мотором, пішла в серію. Усього було випущено 1270 автомобілів.
В 2002-му з'явився несподіваний для Porsche автомобіль - позашляховик Сayenne. Його виробництво в Лейпцігу визначило майже половину щорічної продаваної продукції Порше. Топова версія Сayenne Тurbo S несла на борту могутній 4,5-літровий V8 потужністю в 521 кінську силу. Він робив Cayenne одним з найшвидших позашляховиків у світі.
В 2002-му 996-й піддався рестайлингу й одержав "мордочку" у стилі моделі 911 Turbo. Крім того, виріс обсяг двигуна до 3,6 літри, а потужність базових версій збільшилася до 320 кінських сил.
В 2003 році на честь 40-річчя моделі 911 Porsche випустила партію ювілейних купе 40 Fast Years. Вони відрізнялися спеціальним зафарбленням Carrera GT Sіlver, полірованими 18-дюймовими колісьми, новою випускною системою й збільшеною до 345 "конячок" потужністю мотора. Усього зробили 1963 машини - на честь року народження першого 911-го.
Досить важливою моделлю для Porsche став кроссовер Cayenne, створений разом з Volkswagen і представлений в 2002 році. Машина стала дуже популярною в США й Росії, дозволивши німецькій компанії надовго забути про свої витрати. Треба ж на щось робити суперкари.
В 2004 році стартувало виробництво самого-самого Porsche - шедеврального родстера Carrera GT. Високотехнологічний суперкар оснащувався 5,7-літровим V10 потужністю 612 кінських сил і карбоно-керамічними гальмами. Він був здатний досягти 200 км/г із місця за 9,9 секунди. Усього було заплановано випустити 1500 машин, але через занадто тверді нові вимоги пасивної безпеки зборку припинили, зробивши 1270 екземплярів.
Останнє на сьогоднішній день покоління 911-го з'явилося в 2004 році. Двигун базової Carrera розвивав 325 к.с., а в Carrera S - уже 355. На майбутнє в Porsche теж грандіозні плани. Готується до виходу у світ великий флагман Panamera, тільки дебютувало нове покоління безбаштового GT2. Фанати намотують кола на версіях 911 GT3 RS...
У липні 2004-го Porsche продемонстрував сильно модернізований 996-й. Porsche 911 з індексом 997 відрізнявся класичними округлими фарами.
Друге покоління Бокстера з'явилося в продажі в 2005 році й мало чим зовні відрізнялося від попередника - впадала в око хіба що нова світлотехніка. Зате серйозно модернізували "начинку". Базовим двигуном став 2,7-літровий "оппозит" потужністю 240 сил, а версія S хизувалася 280-сильним агрегатом.
"Чесний" атмосферний мотор потужністю 415 кінських сил, полегшена до межі конструкція й вибуховий характер - саме такий Porsche 911 GT3 RS, призначений для ентузіастів трек-днів.
Вересень 2007 року ознаменувався дебютом фінальної модифікації Porsche 911 (997). GT2 завершив формування модельного ряду й, за традицією, став найбільш потужною версією. 3,6-літровий турбомотор розвиває 530 "конячок". Він дозволив GT2 примірити на себе корону першого серійного Porsche, що подолав відмітку 200 миль у годину - його "максималка" 328 км/г.
Вже в 2005 перд новим 911 з'явився Porshe Cayman. В цього монстра є двигун потужністю 245 кінських сил, а розгін всього за 7 секунд.
Сьогодні є нові автомобілі Porshe: Panamera 4 покоління, новий кросовер Macan, проходять нові покоління Boxter і 911, Cayman і Cayenne. Доречі:
Cayman має електронізацію, отримаву успіх перед компанією і є електромобілем марки Porshe!
Porsche - той рідкий випадок, коли у виробника спортивних машин настільки величезний модельний ряд. І послідовники великого Фердинанда не збираються на цьому зупинятися.