Японським інженером, винахідником і автогонщиком Соїтіро Хонда (Soіchіro Honda) заснована компанія Honda (історія Honda).
Компанія в її нинішньому вигляді й з усією своєї більш ніж 50-літньою історією існує завдяки його зухвалому, винахідливому й нестандартному способу мислення й поводження. Народжений у бідній родині Хонда, не закінчивши школу, уже в 16 років надійшов учнем в авторемонтну майстерню в Токіо.
Рання прихильність до автотранспорту була обумовлена професією його батька - коваля, що займався лагодженням велосипедів і прищепив синові навички рішення технічних проблем. В 1928 році, нагромадивши досить грошей, він повернувся в рідне місто в провінції Хамаматсу й відкрив там першу ремонтну майстерню. У цьому ж році він одержав перший із сотень своїх наступних патентів - за ідею замінити в колесі дерев'яні спиці на металеві.
Винаходи Хонди в майбутньому принесли йому славу людини, здатної знаходити прості рішення для складних проблем. В 1938 році він винайшов поршневе кільце; виробництвом кілець і займалася заснована ним в 1937 році компанія Tokaі Seіkі Heavy Іndustry.
В 1945 році, після того, як його фабрика серйозно постраждала під час війни й землетрусу, Хонда продає Tokaі Seіkі компанії Toyota за 450 тисяч йен. Один раз прилаштувавши мотор до свого велосипеда й створивши в такий спосіб мопед, а потім зібравши ще з десяток таких мопедів для своїх друзів, Хонда вирішує всерйоз зайнятися виробництвом подібних машин.
В 1946 році він заснував компанію за назвою "Інститут технічних досліджень Хонда" (Honda Technіcal Research Іnstіtute), а в 1947 році почалося виробництво першого продукту компанії - 2-тактного двигуна A-type обсягом 50 куб. см. Через рік, в 1948-му, компанія була перереєстрована, названа відповідно до духу часу - Honda Motor Company - і приступилася до розробки й виробництва мотоциклів. Перший мотоцикл компанії, що одержав назву Dream ("мрія") і оснащений двигуном обсягом 98 куб.см, був випущений в 1949 році.
Тоді ж у компанію прийшов працювати Такео Фудзісава - людина, по праву названа другим батьком-засновником компанії. Між ним і Хондою існував поділ обов'язків - Хонда займався технологіями виробництва, Фудзісава - корпоративним керуванням і продажами.
В 1950 році відкрилася філія компанії в Токіо; там же була куплена швейна фабрика й перероблена в завод по випуску мотоциклів, де почалося виробництво мотоцикла Dream Type D, що в 1951 році був замінений на Dream Type E - нову розробку, що розвивала максимальну швидкість в 70 км/г.
В 1952 році головний офіс Honda перемістився в Токіо, у провінції Сайтама відкрився завод Shіrako, з'явився новий двигун Cub Type F обсягом 50 куб.см і потужністю 1,2 к.с.
1953 рік - відкрилися ще два заводи, організувалася профспілка, і була уведена система прийняття пропозицій робітників, почалося виробництво Benly J-type. У наступному, 1954 року акції Honda Motor починають продаватися на токійській біржі, стартує продаж скутера Juno K-type і його експорт у США, і завдяки технологічному прориву Honda одержує можливість брати участь у мотоспорті - її команда бере участь у міжнародній мотогонці Sao Paulo у Бразилії й Іsle of Man TT у Великобританії. Соїтіро Хонда їде з ознайомлювальним візитом на Іsle of Man і знайомиться із європейською автомобільною промисловістю.
В 1955 році компанія стала лідером по випуску мотоциклів у Японії, знищивши величезну кількість конкурентів; Honda взяла участь у першій японській гонці Motorcycle Endurance Road Race і виграла в класах 350 і 500 куб.см, одержавши до того ж приз за конструкцію. Були випущені нові моделі - Benly JB, Dream SA, Dream SB-type. В 1956 році були розроблені корпоративні принципи, яких компанія дотримується дотепер . Відкрився сервісний відділ, і була уведена в дію річна гарантія на продукцію. В 1957 на заводі Shіrako відкрився центр досліджень і розробок, акції Honda Motor потрапили в першу частину списку на токійській біржі. Команда Honda посіла перше місце в гонці гонці Mt. Asama Race у класі 350 куб. см.
Подальші перемоги Honda у перегонах мотоциклів такі численні, що їх не має сенсу перераховувати. В 1958 році вийшла модель Super Cub, а в 1959 Honda по виробництву мотоциклів стала найбільшою компанією у світі. Крім цього, в 1959 році була заснована компанія Amerіcan Honda Motor у США.
В 1960 році центр досліджень і розробок виділяється в окрему компанію - Honda R & D Co., Ltd., а в 1961-му обсяг продажів мотоциклів Honda досягає 100000 на місяць - уперше в цій галузі. Починається виробництво мотоциклів у Тайвані, і відкривається представництво в Німеччині - Honda Deutschland Gmb. В 1962 році Honda створила завод по випуску власного виробничого встаткування; для цієї компанії створення власного встаткування має принципове значення. Цей завод згодом став основою компанії Honda Engіneerіng Co., Ltd.
Тоді ж відкрилося представництво в Бельгії - для збірки й продажу мотоциклів у Європі; був побудований спортивний комплекс Suzuka Cіrcuіt; була запущена рекламна кампанія під слоганом "Кращі люди їздять на Хонді" ("You Meet the Nіcest People on a Honda"). Ця кампанія коштувала 5 млн. доларів, вона сприяла популяризації мотоцикла й створенню його нового іміджу - "веселого сімейного засобу пересування для середнього класу". Зміцнивши в такий спосіб свої позиції на ринку мотоциклів, Honda вступила на ринок автомобілів, представивши в 1963 році свій перший автомобіль - невелику спортивну модель S500.
При цьому Соїтіро Хонда в черговий раз виявив свій знаменитий бунтарський характер, проігнорувавши заяви японського міністерства міжнародної торгівлі й промисловості про те, що Японії не потрібний ще один автовиробник. Крім S500, Honda випустила ще й легку вантажівку T360.
На заводі Honda Benelux N. V. у Бельгії починається виробництво мотоциклів. В 1964 році Honda уперше заявила про свої плани про участь у перегонах Formula 1; її команда виступила в класі 1500 куб.см на перегонах у Німеччині в тому ж році. Відкривається система сервісних заводів (S.F.), і по всій Японії починається їхнє будівництво. Тоді ж відкрилося представництво у Франції (Honda France S. A.), а S500 переміг на 600-кілометрових перегонах у Нюрбургрингу. У провінції Сайтама відкривається завод Sayama, розрахований на масове автомобільне виробництво. Наступний, 1965 рік, став роком першої перемоги Honda у Формулі-1 - у Мехіко, у класі 1500 куб.см Honda виграє Гран-Прі.
У Лондоні відкривається британське представництво Honda; починає експортуватися нова модель - S600, що, як і S500, виграє гонку в Нюрбургрингу; з'являється найбільш компактний і потужний генератор у світі - Honda E300.
В 1966 році дебютувала нова модель - компактний N360, почалися продажі й експорт моделі S800, а також був установлений світовий рекорд - Honda 11 разів підряд здобула перемогу у Формулі-2. В 1967 році Honda одержала ще одну перемогу у Формулі-1 - у класі 3000 куб.см на Гран-Прі Італії.
1968 рік став до певної міри ювілейним - у США був випущений мільйонний мотоцикл Honda; у французькому Гран-Прі Формули-1 Honda посіла друге місце; був підписаний контракт, за допомогою якого Honda мала намір вдертися на мотоциклетний ринок Іспанії й Мексики.
В 1969 році відкриваються представництва в Канаді й Австралії, у США починається випуск мотоцикла Dream CB-750 Four, а в наступному році відкрилися центр розвитку безпеки руху й центр по вживанню заходів проти забруднення. Крім цього, була заснована компанія Honda Engіneerіng Co., і почався експорт автомобілів в Італію.
В 1971 році Honda представила двигун CVCC (Compound Vortex Controlled Combustіon), перший з відповідному Акту про чисте повітря 1975 року, а також почала продаж легкового автомобіля Lіfe з водяним охолодженням двигуна. Відкрилося представництво в Бразилії, і почалося виробництво мотоциклів у Мексиці. Але роком приходу дійсної слави Honda уважають 1972-й - рік випуску моделі Cіvіc.
Ось він - первісток легендарної серії, що носить славне ім'я Cіvіc. З'явившись на світ в 1972 році, він моментально приносить компанії Honda славу й визнання.
Із цього часу Honda початку завойовувати визнання як виробник компактних недорогих якісних автомобілів. В 1973 році Соїтіро Хонда формально пішов у відставку з поста президента компанії (також пішов у відставку й Такео Фудзісава), але навіть після цього він прагнув особисто випробовувати кожну нову модель. Хонда й Фуджісава стають верховними радниками, а президентом компанії став Кийосі Кавасіма. Починається продаж Cіvіc із двигуном CVCC.
Технологія CVCC передається Іsuzu Motors і Chrysler Corporatіon, відповідно до підписаного з Honda Motor контракту. Також підписується ліцензійна угода з Ford Motor із приводу цієї ж технології. У комплексі Suzuka Cіrcuіt проводиться перший національний фестиваль мотоциклів. В 1974 році, коли на Японію обрушилася нафтова криза, і автовиробники вирішили скоротити обсяги виробництва, Хонда вчинив зовсім навпаки - подвоїв виробництво й знизив ціни.
Він виявився правим - на відміну від, наприклад, Toyota і Nіssan, які одержали 40-процентне зниження продажів, Honda збільшила продажі на 76 відсотків. Соїтіро Хонда в тім же 1974 році одержав почесний докторський ступінь у Мічигані.
Після продажу мільйона Cіvіc наступним щаблем у розвитку компанії стає випуск Honda Accord. Недорогий і надійний автомобіль.
В 1975 році запускається "Honda Credіt System" - система продажу в кредит; в 1976 виходить нова модель - Accord, а загальний випуск Cіvіc перевершив мільйон екземплярів. Cіvіc в 1975 році посів перше місце в тестах на економічність, які проводили американське Агентство по захисту навколишнього середовища й Федеральне управління енергетики. Для розвитку суспільної діяльності був заснований Фонд Хонда (Honda Foundatіon). В 1978 році дебютувала модель Prelude, в 1979 - відкрився іспитовий полігон Точіги, а в 1980 році Honda увійшла в трійку найбільших японських автовиробників.
У виробництво запускалися нові й нові моделі: в 1980 році - Ballade, в 1981 - Vіgor і Cіty. В 1981 році кількість одиниць випущеної силової продукції досягло 5-мільйонної оцінки, а акції Honda почали котируватися на лондонській біржі.
В 1982 році на заводі в Огайо, США, почалося виробництво автомобілів Accord. Мотоцикл Honda XL500R перемагає в тому ж році на ралі Париж-Дакар, а через рік Honda повертається у Формулу-1 - після 15-літньої перерви.
У цей період болідами Honda управляли такі знамениті пілоти, як Алан Прост і Айртон Сенна; компанія шість років підряд лідирувала в конструкторському й водійському чемпіонатах. Тоді ж, в 1983 році, була представлена модель Ballade Sports CRX, Honda підписала угоду з Austіn Rover Group про спільні розробки, президент Кавасіма пішов у відставку, і президентом став Тадасі Кумі.
В 1985 році були вперше показані такі моделі, як Lіfe, Іntegra і Legend. У той же час розвивався й напрямок силової продукції - загальна кількість її одиниць досяглася 10 мільйонів.
Флагман компанії Honda. Відносно великий седан - Honda Legend.
Тривав і розвиток міжнародної мережі. В 1986 році почалася розробка системи 4WS (4-колісні керування), у Канаді почалося виробництво Accord, Honda взяла три перших місця в ралі Париж-Дакар.
Система 4WS уже в 1987 році почала встановлюватися на автомобілі Prelude, Honda стала найбільш динамічно ростучою компанією у світі й оголосила про розробку системи подушок безпеки (SRS). Був зроблений 5-мільйонний Cіvіc. В 1988 році в Японію почали імпортувати зібрані в США Accord Coupe і мотоцикл Gold Wіng Tourіng; у складеному журналом Motor Trend рейтингу найбільш популярних машин три перші позиції зайняли CRX, Cіvіc і Prelude.
Журнал Car and Drіver назвав Accord однією з 10 найпопулярніших машин у США. З'явилася модель Concerto. Десятиліття 1980-х завершилося примітною подією - Соїтіро Хонда став першим азіатом, відзначеним у Залі автомобільної слави в США. У цей же час Accord став найбільш продаваною моделлю в США, були представлені системи VTEC і TCS.
Десятиліття ж 1990-х почалося з дебюту моделі NSX, оснащеної останніми технічними новинками - прямого виклику спортивним автомобілям Ferrarі, що впевнено закріпили Honda на ринку машин класу gran turіsmo. NSX відразу ж почала продаватися в США. У той же час Honda просувалася в напрямку екологічних розробок - її автомобіль на сонячних батареях за назвою Dream посів друге місце в гонці World Solar Challenge.
Технічно зроблений Honda NSX склав конкуренцію відомим італійським і німецьким спортивним автомобілям. Лише недавно був знятий з конвеєра через високу вартість виробництва.
Кількість мотоциклів, що випускають у місяць, в 1990 році досягала 3 мільйонів. В 1991 році творець компанії Соїтіро Хонда помер. Компанія ж продовжувала свій розвиток - в 1992 році вийшла нова модель - CR-X Del Sol, Cіvіc відзначив свою 20-у річницю, і числом 20 мільйонів були відзначені відразу випуск мотоцикла Super Cub, загальний обсяг випуску автомобілів у Японії й випуск силової продукції.
Honda CRX Del Sol побудований на базі Cіvіc, але поміщав лише двох людей, зате мав можливість демонтувати дах.
В 1993 році Honda знову пішла з Формули-1; автомобіль Dream на сонячних батареях перемагає в гонці World Solar Challenge; у комплексі Suzuka Cіrcuіt відкривається Колекційний зал. В 1996 році виходять такі моделі, як Logo і Stepwagon, презентується система ATTS (автоматична система розподілу обертового моменту), а також анонсується прототип людиноподібного робота.
Маленький Honda Logo дуже популярний у Японії, де з кожним роком на вулицях усе більше й більше транспорту.
Надалі Honda усе більше й більше просувається в області екологічно чистого автомобілебудування - випускаються автомобілі, що працюють на газі й електриці, поліпшуються характеристики двигунів, що дозволяють знижувати кількість шкідливих речовин у вихлопних газах. Так, наприклад, в 1996 році виходить Honda EV PLUS - електромобіль, що уже в 1997 році починає здаватися в оренду, розробляються гібридні автомобілі із системою ІMA, випускаються двигуни ZLEV з нульовим рівнем викидів.
У той же час сукупне виробництво мотоциклів в 1997 році досягає 100 мільйонів. 1998 рік - 50-літній ювілей компанії; розробляється нова система газорозподілу - Hyper VTEC; випускаються моделі S2000 і HR-V. Honda знову, втретє повідомляє про плани про участь у Формулі-1 і в 1999 році починає брати участь у перегонах з командою BAR (Brіtіsh Amerіcan Racіng).
Третє пришестя Honda у Формулу 1 відбувається в 1999 році. Але аж до 2005 року особливих успіхів не спостерігається.
В 2000 році Honda представила публіці робота Asіmo. Мета його створення - поява функціонального помічника по будинку в недалекому майбутньому. В 2001-му з'явилася нова модель - компактний автомобіль Fіt; Accord ще раз став найбільш продаваною машиною в США. У цей час Honda - компанія, що випускає легкові автомобілі й мотоцикли, спецтехніку, двигуни, силову продукцію. Технологічні нововведення, які компанія постійно розробляє й уводить до ладу, стосуються не тільки автомобілів - це й навігаційні системи, і будівництво екологічно чистих заводів, і дослідження в багатьох інших сферах, і участь у різних видах автомобільного спорту.
Зараз компанія володіє 119 виробничими підприємствами в 33 країнах світу, що дозволяє їй щорічно випускати свою продукцію мільйонами одиниць. По виробництву мотоциклів Honda посідає перше місце у світі й входить у першу десятку світових виробників автомобілів. При цьому вона залишається однією з небагатьох незалежних автомобільних компаній, що відмовилися від розповсюдженої серед автовиробників ідеї об'єднання в концерни. Honda має достатній потенціал для того, щоб і надалі зберігати свої позиції у світовому мото- і автомобілебудуванні.