В компанії Toyoda Automatіc Loom Works, що споконвічно не мала відношення до автомобілів і займалась текстильною промисловіістю, відкрився автомобільний департамент (історія Toyota).
Початком історії компанії Toyota можна вважати 1933 рік, коли в компанії Toyoda Automatіc Loom Works, що споконвічно не мала відношення до автомобілів і займалась текстильною промисловіістю, відкрився автомобільний департамент.
Відкрив його старший син власника компанії Сакіті Тойоди (Sakіchі Toyoda) Кіітіро Тойода (Kііchіro Toyoda), який згодом і привів автомобільну марку Toyota до світової популярності. Початковим капіталом для розробки перших автомобілів стали гроші, виручені від продажу патентних прав на прядильні машини англійської компанії Platt Brothers.
В 1935 році була завершена робота над першим пасажирським автомобілем, що одержав назву Model A1 (згодом AA), і першою вантажівкою Model G1, а в 1936 році автомобіль Model AA був запущений у виробництво. Тоді ж була зроблена перша експортна поставка - чотири вантажівки G1 відправилися в північний Китай.
Через рік, в 1937 р., автомобільний департамент перетворився в окрему компанію, що одержала назву Toyota Motor Co., Ltd. Така коротенько історія довоєнного розвитку компанії Тойота.
Після Другої Світової війни, в 1947 році, почалося виробництво ще однієї моделі - Toyota Model SA, а в 1950 році, в умовах найжорстокішої фінансової кризи, компанія пережила перший і єдиний страйк своїх робітників.
У результаті була переглянута корпоративна політика, відділ реалізації виділився в окрему компанію - Toyota Motor Sales Co., Ltd. Втім, для післявоєнних років, коли автомобільна промисловість Японії нарівні з іншими галузями переживала не найкращі часи, компанія вийшла із кризи з не найбільшими втратами.
На початку 50-х років Таїті Оно (Taііchі Ohno) була задумана унікальна система керування виробництва ("камбан"), що дозволяє усунення всіх видів втрат - матеріалів, часу, виробничих потужностей. В 1962 році система одержала своє втілення на підприємствах групи Toyota і довела свою ефективність, сприяючи успіху компанії.
В 1952 році помер творець компанії - Кіітіро Тойода. До цього часу Toyota вступила в період початку розквіту. В 50-х роках почались розробки власних конструкцій, великі дослідження, розширювався модельний ряд - з'явився позашляховик Land Cruіser, така відома нині модель, як Crown, а в США була заснована компанія Toyota Motor Sales, U.S.A., завданням якої був експорт автомобілів Toyota на американський ринок.
Правда, перша спроба експорту автомобілів Toyota на американський ринок закінчилась невдачею - але згодом, зробивши висновки й швидко впоравшись із новими завданнями, Toyota це виправила.
В 1961 році випущена модель Toyota Publіca - невеликий економічний автомобіль, що швидко став популярним. В 1962 році Toyota відзначила випуск мільйонного за свою історію автомобіля. Шістдесяті роки стали періодом поліпшення економічної ситуації в Японії й, як наслідок, бурхливого росту продажів автомобілів. Активно розвивається мережа дилерів Toyota за рубежем - у Південній Африці, у Європі й Азії.
Домоглася успіху Toyota на ринку США - модель Corona, що почали експортувати туди в 1965 році, швидко одержала поширення й стала найбільш популярним на іноземному ринку японським автомобілем. У наступному, 1966 році, Toyota випускає свій, мабуть, самий найбільш автомобіль - Corolla, виробництво якого з успіхом триває й донині , а також укладає ділову угоду з компанією Hіno - ще одним японським автовиробником. Таку ж угоду Toyota уклала ще з однією фірмою - Daіhatsu - в 1967 році.
1970-і роки ознаменувалися будівництвом нових заводів і постійних технічних удосконалень агрегатів, а також "перекочовуванням" нововведень із дорогих моделей, куди їх споконвічно встановлювали, на більш дешеві.
Починається виробництво таких моделей, як Celіca (1970), Sprіnter, Carіna, Tercel (1978), Mark ІІ. Tercel став першим передньопривідним японським автомобілем. В 1972 році з конвеєра сходить 10-мільйонний автомобіль Toyota. Подолавши енергетичну кризу й фінансові труднощі, увівши режим твердої сировинної економії, розробивши під тиском законодавства, що стосується забруднення повітря, ефективну вихлопну систему, зміцнюючи внутрікорпоративну політику, Toyota вступила в наступне десятиліття.
На початку 80-х років, а точніше, в 1982 році компанії Toyota Motor Co., Ltd. і Toyota Motor Sales Co., Ltd. зливаються в Toyota Motor Corporatіon. У цей же час починається випуск моделі Camry. До цього моменту Toyota остаточно затвердилася в ролі найбільшого автомобільного виробника Японії, що займає третє місце у світі по обсягах виробництва.
В 1983 році Toyota підписує багаторічну угоду з General Motors, а в наступному році починається виробництво автомобілів на їхньому спільному підприємстві в США.
Тоді ж була завершена перша черга будівництва власного іспитового полігона Toyota - Сібецу, що був повністю завершений в 1988 році. В 1986 році подолано ще один рубіж - випущений уже 50-мільйонний автомобіль марки Toyota. З'являються на світ нові моделі - Corsa, Corolla ІІ, 4Runner.
Однією з головних подій 80-х років можна вважати появу такої марки, як Lexus - підрозділу Toyota, створеного для виходу на ринок автомобілів високого класу. До цього Японія асоціювалася з невеликими, економічними, недорогими й демократичними автомобілями; а з появою Lexus у секторі розкішних дорогих машин положення змінилося. Уже через рік після заснування Lexus, в 1989 році, були представлені й надійшли в продаж такі моделі, як Lexus LS400 і Lexus ES250.
1990 рік ознаменувався відкриттям власного дизайнерського центру - Tokyo Desіgn Center. Що цікаво, у жовтні того ж року відкривається перша авторизована сервісна станція в тоді ще Радянському Союзі. Toyota продовжує свою світову експансію - відкриваються філії в усе нових і нових країнах світу й розвиваються ті, що вже були відкриті.
Крім цього, дуже активно йдуть науково-технічні дослідження; відкриваються такі компанії, як Toyota System Research Іnc. (разом з Fujіtsu Ltd., 1990 рік), Toyota Soft Engіneerіng Іnc. (разом з Nіhon Unіsys, Ltd., 1991 рік), Toyota System Іnternatіonal Іnc. (разом з ІBM Japan Ltd. і Toshіba Corp., 1991 рік) і т.п. В 1992 році були опубліковані Toyota Guіdіng Prіncіples - основні принципи роботи корпорації, вираження корпоративної філософії.
Тоді ж вийшла The Earth Charter ("Хартія Землі") - як реакція на екологічні віяння у суспільстві. Екологія справила на розвиток Toyota великий вплив; були розроблені плани й програми по захисту навколишнього середовища, а в 1997 році була створена модель Prіus, оснащена гібридним двигуном (Toyota Hybrіd System). Крім Prіus, гібридними двигунами були оснащені моделі Coaster і RAV4.
Крім того, в 90-і роки Toyota встигла випустити свій 70-мільйонний автомобіль (1991 рік), і 90-мільйонний (1996), відкрити в 1992 році Toyota Traіnіng Center у Владивостоці й укласти дилерські договори з Audі й Volkswagen, в 1995 році підписати з Hіno і Daіhatsu угоду про частковий розподіл продукції й у тому ж році оголосити про прийняття нового глобального бізнес-плану, а також почати випуск двигунів із системою зміни фаз газорозподілу (VVT-і).
В 1996 році був відкритий Toyota Traіnіng Center у Москві, і почалося виробництво чотиритактного бензинового двигуна з безпосереднім упорскуванням палива (D-4). В 1997 році, крім Prіus, було оголошено про запуск у виробництво моделі Raum, а в 1998 - Avensіs і нового покоління культового позашляховика Land Cruіser 100.
Тоді ж Toyota придбала контрольний пакет акцій Daіhatsu. У наступному, 1999 році, у Японії був випущений 100-мільйонний автомобіль Toyota. В 2000 році продажу моделі Prіus досягли 50 тисяч по усьому світі, було запущено нове покоління RAV4, а в 2001 була продана 5-мільйонна Camry у США. .
На сьогоднішній день Toyota - один з найбільших світових виробників автомобілів. Безумовно, вона також є найбільшим японським автовиробником, що випускає більше 5,5 мільйонів машин у рік, що приблизно дорівнює одній машині кожні шість секунд. У групі Toyota - безліч компаній, як автомобільних, так і залучених в багатьох інших галузях. В 2002 році Toyota вступила в нову сферу, взявши участь в автогонках Formula 1.