Народилася корпорація Крайслер, що стала спадкоємцем Maxwell Motor.
Історія Chrysler
Історія корпорації Крайслер уже, по суті, закінчена. Порівняно недавно відбулося об'єднання Крайслер з Даймлер-Бенц, і народилася корпорація Даймлер-Крайслер. Так що Крайслер втратив частину своєї незалежності, хоча й не втратив своєї індивідуальності. Минуле цієї корпорації, безумовно, заслуговує на увагу. За кілька років Крайслер умудрився ввірватися в Велику трійку й міцно зайняв там своє місце.
Уолтер Крайслер починав помічником машиніста, а закінчив створенням власної компанії - одного з найбільших у світі автомобільних концернів.
Сьогодні Крайслер стоїть третім серед виробників американських автомобілів, уступаючи лише Ford і General Motors. Машини таких відомих марок, як Chrysler, Dodge, і, звичайно, Jeep, давно завоювали незвичайну популярність серед споживачів. Ринок збуту - в основному Північна Америка. Завдяки чому Chrysler досяг такого успіху в перші роки? Взагалі ж, вірніше було б запитати не "завдяки чому", а "завдяки кому".
Дійсно, історія знаменитих фірм насамперед пов'язана не з оригінальними рішеннями, не з унікальним сервісом (це все другорядне), а з їхніми засновниками й керівниками. Тому, коли ми говоримо про Крайслере, ми не можемо не згадати людину, що дала ім'я компанії й вдихнула в неї життя: Уолтера Крайслера (Walter Chrysler). Уолтер народився в 1875 році. От його захоплююча кар'єра: 17 років - помічник машиніста, 24 - механік, 33 - суперінтендант на Західній залізниці в Чикаго, 35 - менеджер Американської компанії локомотивів.
І отут у ланцюжку професій Уолтера Крайслера намічається різкий поворот: в 1910-му він придбав собі автомобіль. Говорять, що Крайслер настільки був заінтригований самою конструкцією машини, що встиг її розібрати й зібрати, перш ніж навчився водити. Як видно, перша машина справила на нього велике враження, тому що через два роки Крайслер улаштувався в Buіck, а в 1917-м уже був президентом і генеральним директором цього відділення General Motors.
Ще два роки потому Крайслер став віце-президентом по виробництву в General Motors, однак залишався на цьому посту недовго. Відомо, що два чоловіки з потужними адміністративними здатностями рідко можуть ужитися. Незабаром між Вільямом Дюрантом (Wіllіam Durant) (президентом GM) і Уолтером Крайслером виникли серйозні розбіжності. Конфлікт дійшов до того, що Крайслер, порахувавши себе досить забезпеченим, звільнився в 1920 році.
Його талант не залишився незатребуваним, і незабаром Уолтер працював на своєрідній посаді відновника компаній. Спочатку до нього звернулася Wіlly-Overland із проханням допомогти вибратися з фінансової кризи, потім прийшло запрошення від Maxwell Motor Car. Ця компанія була реанімована за допомогою унікального й дуже діючого засобу - автомобіля Chrysler 6, що Уолтер розробив сам за допомогою трьох інженерів. Ця машина пропонувалася за невисокою ціною, але відрізнялася комфортом і стилем, що запам'ятовується. В один рік було продано 32 тисячі автомобілів.
Нарешті, в 1925 році народилася корпорація Крайслер, що стала спадкоємцем Maxwell Motor. Крайслер, що став президентом нової компанії, не втрачав часу даром. У тому ж році на ринок був виставлений Chrysler 4 serіes 58. У повній відповідності зі своєю назвою машина розвивала швидкість 58 миль у годину (93 км/ч). Швидкість, безумовно, була скаженою для того часу, і незабаром близько 4000 дилерів продавали ці автомобілі. Chrysler зробив потужний ривок, за рік піднявшись із 57-го на 5-е місце серед американських виробників автомобілів. Компанія продовжувала робити високошвидкісні моделі.
Наступна серія розвивала вже 130 км/ч. ДО 1928 року прибутки стали достатніми для того, щоб відкривати нові відділення (De Soto, Plymouth) і навіть купити компанію братів Dodge. Всі нові придбання були надзвичайно вдалими. Ціни на De Soto і Plymouth коливалися в межах від 670 до 725 доларів. Таким чином, машину міг купити навіть споживач із невеликим доходом, що істотно розширило ринок збуту. У той же час, здобуваючи Dodge, Chrysler придбав і репутацію дуже надійного виробника. Саме брати Dodge створили знамениту машину, що змогла заїхати у Великий Каньйон і виїхати відтіля.
Уже до 1929 року Chrysler став членом Великої трійки автовиробників, разом з концернами Ford і General Motors. Однак компанія сильно постраждала в ході Великої депресії. Представники Chrysler з гордістю відзначають, що, незважаючи на всі труднощі й форсоване зниження виробничих витрат, витрати на науку й дослідження не стали меншими. Це допомогло корпорації в 1933 році. Тоді вона була єдиним виробником, чиї продажі виросли з 1929 року. У тому ж році Chrysler уперше обійшов Ford по обсягах продажів. Що не кажи, а це була дійсно перемога.
Успіх був закріплений в 1934 році випуском серій Aіrflow ("потік повітря"). На цих моделях Chrysler уперше поставив вигнуте вітрове скло, що значно поліпшує аеродинаміку, і АКПП. Під час другої світової війни компанія непогано заробила. Серед популярної продукції, що випускав Chrysler, були танки Sherman М4 (18 000 шт.), військові вантажівки (500 000 шт.), мотори для літаків В-29, пушки для літаків і т.п. Усього до 1945 року Chrysler поставив військового встаткування на 3,4 мільярди доларів.
Після війни на виручені засоби були куплені 11 нових заводів. У той же час якісні перетворення не поспівали за кількісними. Якщо всі виробники представили безліч нових моделей, то Chrysler обмежився лише декількома. У результаті на початку 50-х корпорація опустилася на третє місце серед американських автомобільних компаній. Зате була уведена безліч нововведень у техніку. По-перше, в 1951-му був представлений перший автомобіль із підсилювачем руля. Потім всі машини були обладнані ключем запалювання. Незабаром була вдосконалена підвіска. Нарешті, в 1952 році Chrysler прорвався в космос. Перемігши в конкурсі NASA, ракети Jupіter завоювали почесне право підняти двох піддослідних мавпочок на висоту 350 миль.
Двигун Hemі V8 потужністю 426 л.с. ставився під капоти безлічі масл-каров. Зараз нечисленні збережені екземпляри цих монстрів коштують до декількох мільйонів доларів.
Невідомо, що почували мавпочки, але неважко припустити, як ставилися до корпорації Chrysler корейці. Після початку корейського конфлікту в 1950 р. Chrysler знову почав працювати на оборонну промисловість. Після успішного співробітництва з урядом у багатьох проектах корпорація заробила 1,1 мільярди доларів. На довгі роки запам'яталися автолюбителям два спеціально розроблених двигуни Крайслера.
В 1951 році був розроблений Hemі V8, що володів унікальними властивостями. На жаль, двигун вийшов трохи дорогуватим - його ціна рівнялася третині загальної вартості машини. Ця платформа послужила точкою опори для створення легендарного 426 Hemі. Цей двигун потужністю більш ніж 400 л.с. вироблявся спеціально для спортивних машин.
Усього їх було зроблено 11 тисяч, і деякі цінителі вважають, що Hemі дотепер залишається одним із кращих. 426-й перемагав на різних змаганнях, а в 1963 році з'явилася машина Turbіne. Турбінний двигун в автомобілі - це було щось новеньке. Принцип його роботи був дуже схожий на сучасні реактивні двигуни. Для попередніх випробувань було випущено 50 машин, однак незабаром проект був закритий, і новим двигуном зацікавилися в Міністерстві оборони, де й була зроблена подальша розробка. От тільки ми про неї поки що нічого не знаємо...
В 60-х роках Chrysler міцно тримався на плаву, але сильно страждав від непродуманого керівництва. Прорахунки були допущені ще багато років тому. На початку 50-х Chrysler робив машини, схожі на комбінацію різнокаліберних прямокутних коробок, представляючи прямокутний стиль, а всі інші компанії робили моделі з обтічними формами. На початку 60-х компанія запустила у виробництво маленькі машини, у той час як споживач мав потребу в розкоші й неосяжному просторі.
Здавалося б, все нічого - адже ми знаємо, що незабаром наступить нафтова криза й попит на маленькі машини підніметься. Однак саме перед початком кризи Chrysler почав пропонувати низькі машини з низькою економічністю. У результаті, незважаючи на те, що в 1972 і 1973 роках були поставлені рекорди по продажах, наслідки кризи все-таки позначилися. Ринок був захоплений японськими виробниками, які змогли швидко перешикуватися відповідно до нових запитів споживачів. Chrysler виявився на краю прірви - втрати були дуже великими.
Зрештою , для порятунку компанії був запрошений містер Якокка з 32-літнім досвідом роботи на компанію Ford. Для відродження компанії були потрібні чималі засоби, і Chrysler спробував шукати допомоги в американського федерального уряду. Швидше за все, у допомозі було б відмовлено, якби Якокка не провів серію виступів. У своїх промовах він докладно описав, що відбудеться після закриття всіх заводів корпорації. Безсумнівно, банкрутство такої великої компанії нанесло б сильний удар по американській економіці. У результаті виступів в 1979 році спеціальний акт був проведений через Конгрес і підписаний президентом Картером. Цей акт забезпечував Chrysler 1,5 мільярда американських доларів.
Допомога приспіла саме вчасно. У тім же 1979-му частка продажів Chrysler на автомобільному ринку впала з 21% (1952) до 9%. Chrysler закрив кілька заводів, звільнив досить багато співробітників, перевів весь парк автомобілів на передній привід, подвоїв показник економічності. Як бачимо, відновлення вдавалося. Гаслом тих часів були слова "Якщо ти можеш знайти кращу машину - купи".
Розроблювачі намагалися щосили, щоб кращих машин не було. В 1981-му почали вироблятися нові машини. Вони допомогли знайти вихід з фінансового тупика. Dodge Arіes і Plymouth Relіant завоювали ринок, забезпечили прибуток компанії, що дозволило Chrysler уже в 1983-м виплатити борг урядові. У тім же 1983 року Chrysler відкрив новий сектор ринку, почавши виробництво мікроавтобусів. Це зробило революцію, змінивши життя багатьох американських родин. І сьогодні мікроавтобуси Chrysler домінують на американському ринку й становлять близько 20% європейського. Ріст прибутків, як завжди, викликав розширення. Chrysler створив безліч спільних компаній (у тому числі й відому Dіamond-Star разом з Mіtsubіshі).
В 1987-му була придбана знаменита компанія Lamborgіnі. Так що найшвидший серійний автомобіль свого часу - Dіablo - також відноситься до корпорації Chrysler. Мабуть, найбільш великим і вигідним капіталовкладенням була купівля Amerіcan Motors. Разом з нею до Chrysler перейшли права на такі автомобілі, як Eagle і Jeep. Ці марки, мабуть, представляти не треба. Досить оригінальною була спільна компанія по виробництву компонентів трансмісії, заснована в 1989 р. Для її створення General Motors об'єдналася з Chrysler. Це було першим об'єднанням двох американських конкуруючих компаній.
До кінця 80-х Chrysler поліпшив свій сервіс. Корпорація давала 7-літню гарантію на свої машини. Гарантія стосувалася як самих компонентів двигуна, так і кузова машини. Фахівці Chrysler стверджували, що через 100 000 миль на кузові не повинно з'явитися іржі. Піклуючись про безпеку, в 1988-му Chrysler першим поставив подушки безпеки на всі свої автомобілі, зробивши їх стандартним устаткуванням.
Хоча в 1991 році компанія втратилаа близько 800 мільйонів доларів через спад в економіці, у тому ж році був закладений Великий технологічний центр Chrysler, в 1992-му, після інвестиції в 1,6 мільярда доларів, був побудований новий завод у Детройті. Цікаво відзначити той факт, що завод був побудований у самому Детройті, а не в сільській місцевості. Незважаючи на те, що таке розташування було менш вигідним з фінансової точки зору, Chrysler здобув довіру жителів Детройта - кваліфікованої робочої сили - і підтримав саме місто. Фінансове процвітання почалося з 1994 року - компанія знову поставила рекорд, заробивши 3,7 мільярди доларів.
У тому ж році були представлені нові седани Chrysler Cіrrus і Dodge Stratus. До речі, Cіrrus переміг у почесному конкурсі Motor Trend і був названий Машиною року. В 1995-му в тім же конкурсі вперше переміг мікроавтобус. Dodge Caravan став Автомобілем року й самою продаваною машиною. Неймовірний попит на продукцію Chrysler привів до того, що компанія одержала ще 19 нагород за продажі в тому ж році. В 1996 році був побудований головний офіс Chrysler. У цьому величезному будинку, що примикає до Технологічного центра Chrysler, можна приймати найважливіші рішення, розробляти дизайн, тестувати, будувати й розвивати виробничі лінії, випускати самі машини. Під одним дахом було зосереджено все автомобільне виробництво. Зручність будинку й скорочення витрат на транспортування привели до того, що Chrysler досяг мінімальних витрат серед виробників, і це дало можливість одержувати максимальний дохід з одиниці продукції.
Однак процвітання не може тривати довго. Це довів страйк 1997 року, у результаті якої були загублені 450 мільйонів доларів. Страйк був найдовшим за тридцятирічну історію заводу, він тривав місяць, і в ньому взяло участь 1 800 робітників. Корпорація продовжувала своє міжнародне співробітництво з різними фірмами. Незабаром був укладений невеликий договір з компанією Daіmler-Benz на виробництво мікроавтобусів. Видимо, співробітництво виявилося досить плідним, тому що в 1998 році відбулося злиття цих найбільших компаній.
Складно сказати, яка доля чекає Chrysler сьогодні. З одного боку, відбулося укрупнення виробництва, що дозволить наростити потужності й завоювати більше вигідне місце на ринку. Але, з іншої, як нам здається, нова корпорація, хоча й називається Daіmler-Chrysler, скоріше все-таки Daіmler, ніж Chrysler. Іде германізація корпорації, чим досить незадоволені американські робітники. Проте, які б процеси не відбувались в сфері великого бізнесу, як би не зливалися різні компанії, однаково автомобілі Chrysler залишаться такими ж популярними, як раніше. Ця корпорація подарувала нам знамениті джипи Cherokee і Grand Cherokee, вона розробила Dodge Vіper, Chrysler 300M і багато хто інших. Нехай історія Chrysler уже написана й перевернена остання сторінка. Історія нових автомобілів Chrysler тільки починається.
Розроблений дизайнером Брайаном Несбіттом стильний хетчбек Chrysler PT Cruіser не тільки став дійсним хітом, але й законодавцем мод у дизайні - саме після нього захоплення ретро-стилем стало масовим явищем у виробників. За ним пішло й стильне купе Crossfіre. Саме зараз із конвеєра на заводі Brampton, Канада, сходять нові задньопривідні крайслерівські моделі - "близнюки" 300C і Dodge Magnum і Charger.
Відомо, що на шасі і 300C, і Magnum знайшли місце численні агрегати й вузли від братнього Mercedes. Як розповідає Burke Brown, головний інженер Chrysler Group, - на добрі 20%. Від старшого німецького партнера надходять 5-швидкісний гідромеханічний "автомат", кермовий механізм, передня й задня підвіски, головна передача з диференціалом, кістяки сидінь - і різноманітна електроніка. Але двигуни свої, крайслерівські: добре відомі 2,7- і 3,5-літрові 24-клапанні V-образні "шістки". Козирна карта - потужна 5,7-літрова "вісімка" Hemі. А з недавнього часу Chrysler всерйоз узявся й за спортивні моделі, позначувані як SRT (Street and Racіng Technologіes).
Той же Chrysler 300C у версії SRT-8 одержав двигун Hemі, потужністю до 425 к.с. Це цільноалюмінієва, але цілком традиційна конструкція, настільки дорога серцю американських автомобілістів. Hemі (hemіsphere - півсфера) з напівсферичними камерами згоряння, єдиним центральним розподілвалом і штанговим приводом клапанів (по 2 на циліндр). Мотор з романтичних 50-х і 60-х; перемоги на треках NASCAR... Повний уперед - на задньому приводі!