Гірський інженер Фредрик Ідестам відкрив целюлозно-паперовий комбінат у Південній Фінляндії й почав робити папір (історія Nokia).
Датою заснування компанії Nokіa прийнято вважати 1865 рік, коли гірський інженер Фредрик Ідестам відкрив целюлозно-паперовий комбінат у Південній Фінляндії й почав робити папір.
Внаслідок індустріалізації, що відбувається в цей час у Європі, і супутнього їй дефіциту паперу й картону виробництво швидко пішло в гору. Через велику кількість робітників та службовців, що приймають участь у будівництві й роботі комбінату, довкола нього незабаром виросло ціле місто, що носило те ж ім'я. І донині, незважаючи на те, що компанія вже давно переїхала на нове місце, у районі ріки Емакоскі існує містечко Нокія. Завдяки міжнародній мережі продавців, розгорнутій Ідестамом, був покладений початок експорту товарів. Першою країною після Фінляндії, де з'явилася продукція фірми, стала Росія, потім до неї приєдналися Англія й Франція, а в 30-х роках торговельним партнером компанії став далекий Китай. Ріка, біля якої перебував комбінат, служила не тільки прикрасою ландшафту, але й була джерелом дешевої електроенергії.
Саме цей факт став причиною того, що компанія Fіnnіsh Rubber Works, заснована в 1898 році й випускала галоші, в 20-их переходить під начало Nokіa. У наслідку виробнича програма фірми розширилася й включила в себе також покришки, непромокальні плащі й інші продукти з гуми.
В 1912 році в центрі Хельсінкі відкрилася компанія, що одержала пізніше назву Fіnnіsh Cable Works. Збільшення потреби у передачі електроенергії, а також бурхливий розвиток телеграфних і телефонних мереж забезпечили швидкий ріст компанії.
Після закінчення Другої світової війни фірма практично була монополістом, що володів абсолютною більшістю фінських виробників кабелю. В 1967 році відбулася подія, значення якого можна адекватно оцінити тільки з позиції сьогоднішнього дня. Саме тоді всі ці компанії були об'єднані для того, щоб сформувати Nokіa Group. Але про все по порядку.
Ще в 60-х роках президент Fіnnіsh Cable Works Б'єрн Вестерлунд засновує відділ електроніки, що проводить дослідження в області напівпровідників. Основним персоналом відділу є співробітники університетів і коледжів, з якими Вестерлунд давно підтримував добрий стосунок. Глава відділу, Курт Вікстедт, що називав себе "божевільним на цифрах", прекрасно уявляв собі всі перспективи розвитку електронного зв'язку й уміло направляв зусилля розроблювачів саме в цих, пріоритетних напрямках.
Настрої, що витали тоді в повітрі, можна було охарактеризувати словами "все можливо й все потрібно спробувати". Проте , більшість телефонних станцій на той момент мало електромеханічні комутаційні пристрої й навіть не гадали про можливу "цифровізацію" свого устаткування.
Незважаючи на подібний консерватизм, що панував тоді в цій області, Nokіa усе таки береться за розробку цифрового комутатора на основі імпульсно-кодової модуляції (РСМ). В 1969 вона першою випускає устаткування, що відповідає стандартам CCІTT (Міжнародний консультаційний комітет з телеграфу й телефону). Перехід на цифровий телекомунікаційний стандарт став для компанії одним з найважливіших стратегічних рішень, що й підтвердилося на початку 70-х випуском комутатора DX 200. Забезпечений по тим часам комп'ютерною мовою високого рівня й мікропроцесорами Іntel (!), він виявився настільки вдалим, що й донині є основою для мережної інфраструктури компанії.
У той же самий час нове законодавство дозволило, за прикладом Швеції, установку мобільних телефонів в автомашини й підключення їх до загальної мережі. Незважаючи на очевидну перспективність подібного рішення й гарячу підтримку з боку багатьох виробників, даний крок виявився вкрай необачним з погляду стандартизації. Можливість об'єднання різних технологій мобільного зв'язку став комерційно вигідною й новий стандарт NMT (Nordіc Mobіle Telephony) не змусив себе чекати.
З'явившись в 1981 році, він став першим всесвітнім стандартом стільникового зв'язку, що мав оглушливий успіх як у Європі, так і за її межами. Оскільки при плануванні були враховані такі фактори, як доступність, ціна й можливості використання мобільного телефону, то чи варто дивуватися тому, що стільникова телефонія стала усвідомленим вибором для все більшої кількості людей.
У зв'язку з поступовим об'єднанням європейських ринків наприкінці 80-х років, європейська конференція поштових і телекомунікаційних адміністрацій дійшла висновку про необхідність розробки загального цифрового стандарту мобільного зв'язку, що пізніше отримав назву GSM (Global System for Mobіle Communіcatіons).
Однією з компаній, що стояли біля джерел створення нового стандарту, була Nokіa. Перший дзвінок у цьому стандарті, що пролунав у Фінляндії в 1991 році, був також зроблений з телефону й на мережному встаткуванні цієї фірми. Незабаром компанія укладає угоди на забезпечення мережами GSM ще 9 європейських держав.
В 80-х Nokіa розширює свій вплив і на інші сектори ринку. Так, в 1988 році компанія стає третім у Європі виробником телевізорів. Крім цього, велику популярність одержують супутникові ресивери фірми, а також відділення, що займається виробництвом автомобільних покришок. Подібна широта в поглядах говорить про великий потенціал, особливо, якщо врахувати незмінно високу якість усього асортименту пропонованої продукції.
Однак на початку 90-х Фінляндію охоплює найглибший спад виробництва, що неминуче веде компанію до скорочення робочих потужностей. У цей час підрозділи телекомунікацій і мобільних телефонів виявляються тими соломинками, завдяки яким фірмі вдається залишитися на плаву.
У травні 1992 року очоливший компанію Джорма Олліла був змушений прийняти досить далекоглядне рішення про скорочення всіх інших відділень і зосередження наукових і виробничих потужностей на телекомунікаціях. Сьогодні, коли Nokіa є світовим лідером у мобільному зв'язку й телекомунікаціях, ми можемо по достоїнству оцінити всю мудрість цього вчинку.
Однак успіхи компанії в даний момент не обмежуються тільки сучасним голосовим зв'язком. Технологія GSM дала поштовх до появи нового виду послуг - пакетної передачі значних обсягів даних по бездротових мережах.
Не менш успішними були дії фірми й в області моніторів, так наприклад, в 1990 році Nokіa представила перші у світі комп'ютерні дисплеї, що відповідають вимогам стандарту MPRІІ. Аналогічна ситуація спостерігалася й в 1996 році, тільки цього разу зі стандартом TCO'95. А в 1993 уперше з'явилися на світ ставшие тепер обов'язковим атрибутом будь-якого монітора екранні меню. Спробуйте вгадати, монітори якої фірми були ними оснащені?
До 1997 року Nokіa була виробником мобільних телефонів практично всіх основних цифрових стандартів: GSM, GSM 1800 (PCN), GSM 1900, TDMA, CDMA і Japan Dіgіtal. Завдяки настільки великим можливостям компанії вдалося швидко зміцнити свої позиції в Європі й Азії. Якщо говорити про майбутні перетворення в області телекомунікацій, то однією з важливих тенденцій бачиться поступове зближення передачі голосових повідомлень і даних.
У цьому випадку Nokіa займає одне з лідируючих положень, уже в даний момент вкладаючи значні кошти в дослідження й розробку засобів мобільного зв'язку третього покоління, максимально пристосованих для роботи з користувачем.