Народився Андре Сітроен (історія Сітроен).
Андре Сітроен (Andre Cіtroen) народився 5 лютого 1878 року в родині щасливого підприємця. Його батько був співвласником підприємств, що займалися обробкою й продажем дорогоцінних каменів. Але не батько вчив Андре премудростям бізнесу. Коли майбутньому автопромисловцю було усього шість років, Леві Сітроен (Levі Bernard Cіtroen) покінчив життя самогубством. Втім, своїй родині він залишив чимало: величезну спадщину плюс зв'язки у фінансових і промислових колах Парижа.
У ті часи син звичайно продовжував справу батька. Але Андре торгівля не цікавила. В 1889 році він надійшов у Політехнічну школу й після її закінчення, у віці двадцяти трьох років, почав працювати в майстерних своїх друзів братів Естенів, де вироблялися деталі для паровозів.
В 1905 році Сітроен став компаньйоном Естенів, вклавши в справу все отримане від батьків. Він налагодив на заводі випуск зубчастих коліс (шестірень) - набагато досконаліше тих, що робили конкуренти. Сконструював їх нікому не відомий польський механік-самоучка. А Сітроен вчасно помітив, що нова технологія дуже перспективна, і купив патент на її використання.
Дуже швидко шестірні стали користуватися попитом на міжнародному ринку - у Лондоні, Брюсселі й навіть Москві, що приносило власникам фірми величезні прибутки. Звідси бере початок і емблема компанії у вигляді перевернених літер "V", які схематично позначають конічні шестірні. У Франції цю емблему називають "подвійний шеврон".
Сітроен виконував на заводі обов'язки технічного й комерційного директора, і незабаром він перестав мати конкурентів. Ім'я молодого підприємця стало легендою й допомогло йому в 1908 році зайняти місце технічного директора на автомобільному заводі Могs.
Сітроен і тут розвив бурхливу діяльність: залучив до роботи свіжі розуми, модернізував конструкцію автомобілів, що випускались, і запропонував знизити ціни на них. Успіх прийшов негайно. Продажі різко збільшилися.
Під час Першої Світової війни Сітроен знову довів свої здібності. Він поставив свій підприємницький талант на службу воюючої Франції й своїх ділових амбіцій. Бачачи, як погано французька армія забезпечується боєприпасами, він починає переговори з військовим міністерством і пропонує в тримісячний строк налагодити масштабне виробництво снарядів. Армійському начальству проект здається нездійсненним. Однак Сітроен переконав державу укласти з ним контракт.
Гроші на будівництво нового заводу він зібрав досить швидко: 20% угоди авансувала держава, інші відсутні засоби вдалося взяти в кредит у друзів-промисловців і фінансистів.
І в лічені місяці буквально на порожнім місці, на паризькій набережній Жавель, виникають заводи по масовому виробництву зброї, що випускають більше снарядів, ніж всі інші підприємства країни разом узяті. Сам Сітроен пояснює свої успіхи всього одним словом: організація.
Ще в розпал бойових дій Андре Сітроен замовив інженерам креслення автомобіля, що згодом одержав його ім'я. І от, після війни, коли змовкли пушки, у нього було все, щоб організувати й розгорнути власне автомобільне виробництво: досвід, висококваліфікована команда, виробничі приміщення, де раніше випускалися снаряди, і величезні фінансові засоби, зароблені на військових замовленнях.
Він відвідав Америку, де на заводах Форда познайомився з американськими методами виробництва автомобілів, і в 1919 році, разом з конструктором Жулем Саломоном (Jules Salomon), творцем автомобіля Le Zebre, приступився до випуску автомобілів на колишньому збройовому заводі на набережній Жавель. Він прагнув до щоденного випуску 100 автомобілів.
На відміну від своїх європейських конкурентів, Сітроен побудував виробництво по американському принципу, почавши з випуску однієї-єдиної моделі. У той момент його основною метою було перетворення автомобіля з недоступної "дивини" у масовий товар.
Малолітражки, пропоновані споживачам за низькою ціною, розходилися як гарячі пиріжки. Поступово модельний ряд розширився, і за перші десять років роботи компанія збільшила випуск машин майже в 50 разів. Першою моделлю був тип А (Cіtroen А) із двигуном обсягом 1,3 літри й потужністю 7,4 квт (10 л.с.), випущений у травні 1919 року.
Андре Сітроену був тоді 41 рік. У день випускалося сто одиниць, що для тодішнього рівня виробництва автомобілів у Франції здавалося неймовірним.
У таємниці від всіх Андре Ситроен розбирав на своєму заводі такі відомі американські автомобілі, як Buіck, Nash, Studebaker, і вивчав на них можливі методи серійного виробництва. Фактично його Cіtroen А став одночасно й першим серійно виробленим автомобілем у Європі.
За чотири роки виробництво досягло трьохсот автомобілів у день. Тоді ж Cіtroen виступив з новим, "народним" автомобілем 5 СV, що одержав назву Trefle ("Трилисник").
Сітроен також першим задумався про можливості далекоглядної реклами. Справа тім, що в 1925 році компанією Cіtroen було випущено більше 60 тисяч машин, а в 1929-му - майже 100 тисяч.
Такі високі результати дозволили Cіtroen вийти на перше місце по обсягах виробництва у Франції, а потім і в Європі. Але зробити товар - це ще не все. Його ще потрібно продати. І, щоб залучити майбутніх споживачів, Сітроен розробив грандіозну систему реклами своїх машин і свого імені, що стало автомобільною маркою. Його фірма налагодила випуск іграшкових "сітроенят" - точних копій "дорослих" машин.
Щоб фірмовий знак заводів Сітроена постійно був перед очами водіїв, по всій Франції були встановлені покажчики й дорожні знаки, увінчані "подвійним шевроном".
Заради залучення потенційних клієнтів влаштовувалися так звані "рекламні пробіги" по віддалених районах Франції. По шляху проходження автомобілів представники компанії розповідали через гучномовці про особливості тієї або іншої моделі Cіtroen.
Слова підкріплювалися помітними афішами, плакатами, цікавими вікторинами й лотереями, які організовувалися під час стоянок. У результаті від 3% до 15% відвідувачів виставок "на колесах" їхали додому на власних авто.
Демонстрацію товарів Сітроен взагалі вважає кращою рекламою. "Виставки - найефективніший й найменш дорогий засіб реклами. Жоден із самих мудрих рекламних прийомів не може зрівнятися з демонстрацією продукції. Враження від побаченого своїми очами набагато багатше того, котре залишають кілька рядків у газеті", - уважав бізнесмен.
На рекламу Сітроен ніколи не шкодував грошей. Так, в 1929 році він побудував автомагазин, фасадом якого служила суцільна скляна вітрина висотою в 21 метр і шириною в 10 метрів. Через цю прозору стіну, на яку пішло 19 тонн скла, можна було прямо з вулиці побачити безліч машин, розставлених на шести ярусах. Потім він заснував власну страхову компанію й заснував власні - жовті й блакитні - дорожні знаки.
Якось, почувши про одного англійського льотчика, що вміє виводити на небесному тлі букви за допомогою білого сліду, що залишається літаком, Сітроен зайнявся ідеєю намалювати на небі своє власне ім'я.
Трюк був виконаний: у небі з'явилися 400-метрові літери прізвища підприємця, що розтяглися майже на п'ять кілометрів. Через кілька хвилин напис, на виготовлення якого були витрачені величезні гроші, розчинилася в повітрі. Але який ефект!
Кульмінацією рекламних пошуків промисловця, підкріплюваних його особистим марнославством, став проект "Ейфелева вежа "в вогні"". Установивши на вежі 125 тисяч лампочок, компанія Сітроена подарувала сучасникам незабутнє видовище. Одне за іншим на вежі спалахували десять зображень: силует Ейфелевої вежі, зоряний дощ, політ комет, знаки Зодіаку, рік створення вежі, поточний рік і, нарешті, прізвище Сітроен.
Андре Сітроен одним з перших повірив у міжнародне призначення автомобіля й підкріплював свою віру участю в самих авантюрних підприємствах, типу марафонської гонки по Сахарі або не менш важкого автопробігу по Азії.
На моделі В2 потужністю 14,8 квт (20 л.с.) з напівгусеничною ходовою частиною вперше вдалося прокласти шлях через пустелю Сахара, а на моделі З4 - проїхати Середню Азію й, згодом, арктичну частину Канади.
Знаменита "парасолька на колесах", Cіtroen 2CV став французьким VW Beetle. Простий і дешевий, він швидко завоював з покупців.
А своїм замовникам Сітроен посилав грамофонні пластинки із записом реклами своїх автомобілів.
Економічна криза на початку 30-х років послужила причиною занепаду діяльності Сітроена. В 1933 році Сітроен вирішив повністю перебудувати заводи на набережній Жавель. Витративши величезні засоби, він здійснив реконструкцію в рекордно короткий строк - усього за 5 місяців.
На підприємстві загальною площею в 55 тис. кв.м була розміщена гігантська безперервна потокова лінія продуктивністю 1000 машин у день. Стільки в той час споживав весь французький автомобільний ринок.
А гігантоманія, в кінцевому результаті, обернулася проти нього. Ахіллесовою п'ятою бізнесмена завжди була фінансова сторона справи. Він завжди жив боргами, залучаючи величезні інвестиції під свої ризиковані проекти. Його потреби в грошах постійно випереджали його фінансові можливості.
Заплатити за ризик довелося в 1934 році, в кінці світової економічної кризи. Кредитори відмовили Сітроену в нових позичках, а падіння попиту на автомобілі позбавило його можливості викрутитися за рахунок власних коштів.
Після декількох спроб знайти джерела фінансування Сітроен змушений був оголосити себе банкрутом. 60% акцій фірми одержав тоді концерн гумових виробів Mіchelіn. Сітроен не дожив до успіху нового революційного проекту з переднім приводом, концепції якого фірма залишилася вірна донині. Він помер у березні 1935 року. Його раптову кончину французькі газети пояснювали трьома причинами: "Пан Сітроен помер від невиліковної хвороби. Цілком можливо, що його відхід з життя прискорили фінансові труднощі, що обрушилися на нього. Можливо, роль у цьому зіграла й смерть дочки".
Однак те, що бізнесмен зробив за 20 років, назавжди увічнило його ім'я. Воно як і раніше прикрашає автомобілі, що випускаються під однією з найвідоміших світових марок. "Якщо задум гарний, ціна не має ніякого значення", - говорив Андре Сітроен.
Cіtroen SM став плодом співробітництва з відомою італійською компанією Maseratі. Оснащений 170-сильним двигуном V6, гідропневматичною підвіскою й дисковими гальмами всіх коліс, SM став гідним купе класу GT.
Багато досягнень і перемог було в історії компанії Cіtroen і її знаменитих моделей. Але з пісні слова не викинеш - після майже 50 років тріумфу на автомобільному Олімпі компанії Cіtroen довелося пережити й прикрий період спаду.
Люди старшого покоління, що цікавляться автомобілями, напевно пам'ятають ті часи, коли перше місце серед французьких автомобілебудівників займав саме Cіtroen. Peugeot і Renault не дано було обігнати цю марку, як не дано було піднятися над щоденністю традиційних моделей. Cіtroen же для своїх автомобілів не скупився ні на передові технології, ні на оригінальний дизайн. Це були воістину гідні автомобілі.
У той час, до речі, жодному із французьких президентів не могла в голову прийти ідея - їздити на чому-небудь іншому, крім моделей Cіtroen DS або SM.
Але великих доходів екстравагантність не приносила. До середини 70-х років на тлі нафтової кризи, що вибухнула, оригінальні, але споживаючі багато палива моделі Cіtroen стали погано продаватися; і компанія була змушена "стати як всі", надовго втративши при цьому свій імідж сміливого новатора.
В 1974 році чисто прагматичні міркування послужили причиною для її об'єднання з Peugeot. Завдяки цьому союзу Cіtroen, звичайно, урятував собі життя, але практично повністю втратив свою індивідуальність.
Лише до початку 90-х років, коли в автомобільний світ повернулася мода на оригінальність, Cіtroen, як один з основоположників екстравагантного й оригінального стилю, сміливо ринувся в бій.
Кардинально ж положення справ змінилося в 1997 році, із приходом на пост генерального директора концерну Жана-мартіна Фольца (Jean-Martіn Folz), що вирішив "оздоровити" фінансову сторону підприємства, направивши всі сили на творчу конструкторську діяльність, щоб внести максимальну кількість розходжень в автомобілі двох марок, представлених концерном. Для Cіtroen подібне рішення стало воістину початком відродження.
За останні роки модельна гама автомобілів Cіtroen повністю обновилася. Абсолютно всі моделі одержали новий стильний дизайн і вдосконалені технічні характеристики, що дозволило концерну Cіtroen домогтися постійного й динамічного росту продажів: на 52% за останні п'ять років!
В 2000 році Cіtroen перевершив свій власний рекорд продажів за всю історію свого існування, продавши більше 1 мільйона автомобілів. І це не межа, оскільки динамічні показники приросту продажів збереглися й зараз, незважаючи на той факт, що загальносвітовий попит на автомобілі протягом останнього років постійно скорочується.
Складна пневмопідвіска забезпечувала відмінну плавність ходу Cіtroen C5, а зовнішність автомобіля персоніфікувала фразу "Французький шарм".
Журнал Forbes назвав главу концерну PSA Жан-Мартіна Фольца бізнесменом 2001 року, відзначивши його вміння правильно розставивши пріоритети, у найкоротший термін відновити прибутковість підприємства й вивести його прибутковість на високі показники. В 2002 році вже більше 1 312 000 покупців сіли за кермо нових автомобілів з "подвійним шевроном".
Лінійка "З", що стартувала седаном середнього класу C5, буквально за кілька років розрослася до розмірів модельного ряду передових німецьких виробників. Мінівен C8, компактні хетчбеки C4, C2, мрія російських водійок C3, крихітний C1 і, нарешті, гігантський люкс-седан З6, що, можливо, повторить успіх легендарної "Богині" Cіtroen DS.