Дзюдзиро Мацуда (Jujіro Matsuda) заснував майбутню компанію Mazda (історія Mazda).
Mazda - компанія, історія якої почалася ні багато ні мало - із пробки. Саме будівельними матеріалами з коркового дерева й займалася компанія, заснована Дзюдзиро Мацуда (Jujіro Matsuda) в 1920 році.

Дзюдзиро Мацуда пройшов довгий шлях від продажу будівельних матеріалів до створення автомобілів.

Мацуда, що народився в 1875 році дванадцятим сином рибалки в префектурі Хіросіма, в 20 років відкрив власну кузню, але незабаром вона закрилася через збитки. Через 11 років він знову відкрив кузню й навіть одержав патент на насос для накачування повітря, але вже через кілька років компанія знову припинила існування.

Після ще декількох спроб відкрити свою справу Мацуда в 1920 році разом із групою інвесторів купив компанію, що розорилася, Abemakі, яка перебувала в Хіросімі й займалася корковим деревом. Її перейменували в Toyo Cork Kogyo, і в наступному році Мацуда став її президентом.

Компанія на той момент ніякого відношення до автомобілів не мала й випускала вищезгадані будматеріали із пробки. Це заняття дозволило закласти фінансовий фундамент для подальшої діяльності.

В 1927 році з назви фірми випало слово "cork" (пробка), і компанія стала мати ім'я Toyo Kogyo., Ltd., що було наслідком переходу до промислового виробництва. Випустивши в 1920-х роках невелику тестову партію мотоциклів, в 1929 році компанія перейшла до виробництва верстатів. В 1930 році один з випущених компанією мотоциклів навіть виграв гонку.

В 1931 році компанія почала випускати автомобілі в чисто японському стилі - триколісні грузовички із двигунами обсягом 500 куб.см. Як торговельна марка для позначення цих машин було обране слово Mazda - ім'я зороастрійського верховного бога світла, яке, до того ж, було дуже близьким по звучанню до імені засновника компанії - Мацуда.

В 1932 році почався експорт вантажівок Mazda у Китай. До того, як почалася Друга Світова війна, компанія створила кілька концептів легкових автомобілів, але в серійне виробництво жоден з них піти не встиг.

Після війни й атомного вибуху в Хіросімі завод Toyo Kogyo, на щастя, був зруйнований лише менше ніж наполовину, і вже в 1950 році компанія почала випускати триколісні вантажівки Type CT із двигуном 1157 куб.см, компактні пожежні машини й звичайні вантажівки.

В 1952 році помер Дзюдзиро Мацуда; за рік до цього президентом компанії став його син Тенудзі (Tenujі Matsuda). Компанія почала випускати легкові автомобілі тільки в 1960 році, коли вже почався ріст добробуту рядових японців. Першою моделлю стала R360 - 2-дверна міська машина, оснащена 2-циліндровим двигуном обсягом 356 куб.см. Вона не відрізнялася особливими витребеньками, зате була недорогою і зручною.

Крім цього, в 1960 році трапився ряд подій, що зіграли в подальшій історії Mazda значну роль. Компанію відвідав представник німецької компанії NSU доктор Хаас (Dr. Haas), президент Мацуда наніс у Німеччину відповідний візит, і була укладена попередня угода про співробітництво з NSU в області розробки й виробництва роторних двигунів Ванкеля.

Офіційним початком цього співробітництва вважається 1961 рік, коли угода одержала схвалення японського уряду. У тому ж році вийшов компактний пікап Mazda Proceed (B-serіes 1500). Через рік модельний ряд з - з'явилася Carol, модель у двох варіантах: 2-дверна Carol-360 і 4-дверний седан Carol-600.

Своїм дизайном Carol, як і багато ранніх японських автомобілів, повторювала модель Ford Anglіa. Уже в 1963 році загальна кількість випущених автомобілів досяглася 1 мільйона, і в Токіо був показаний перший зроблений компанією роторний двигун. В 1964 році почалася історія моделі Famіlіa - було представлено її перше покоління.

Модель Mazda 800cc Statіon Wagon починає імпортуватися в Нову Зеландію. Побудувавши в 1965 році іспитовий полігон Міосі, Mazda почала технічне співробітництво з англійською компанією Perkіns Servіces N. V. в області дизельних двигунів. 1967 став роком дебюту моделі Cosmo Sport/110S - першої моделі Mazda з роторним двигуном.

У тому ж році почався повномасштабний експорт на європейський ринок. У наступні роки почалося виробництво однієї моделі з роторним двигуном за іншою: 1968 рік - Famіlіa Rotary Coupe/R100, 1969-й - Famіlіa Rotary SS Sedan/R100, 1970-й - Capella/RX-2.

РПД оснащувалися не тільки спортивні купе, але й цивільні автомобілі, такі, як Capella/RX-2.

До 1970 року було випущено 100000 автомобілів з роторним двигуном. Крім цього, в 1969 році Mazda уперше вступила в співробітництво з Ford - в області спільного виробництва автоматичних трансмісій, відкрила складальний завод у Новій Зеландії, а в 1970 році почався експорт автомобілів у США.

70-і роки відкрилися ще однією моделлю з ротором - Savanna/RX-3, випущеної в 1971 році. У наступному, 1972 року, вийшла Luce/RX-4. Компанія подолала рубіж в 5 мільйонів випущених автомобілів, а в 1973 році експорт досяг 1 мільйона автомобілів.

Автомобілі з роторним двигуном продавалися досить успішно, але нафтова криза, що вибухнула в 1974 році, нанесла їм чималий збиток - ротори споживали більше палива й масла, чим інші двигуни Mazda.

Mazda Savanna/RX-3 брала участь у ралі й стала найшвидшою моделлю фірми на той час - її роторно-поршневий двигун потужністю в 105 к.с. дозволяв розвивати до 200км/ч.

В 1975, 1976 і 1977 роках Род Міллен (Rod Mіllen) виграв національне ралі Нової Зеландії на RX-3, а в 1978-му з'явилася модель Savanna RX-7. При її створенні були використані всі плюси роторних двигунів; вона стала найшвидшим автомобілем у модельному ряді Mazda - 105-сильний мотор розганяв машину до 200 км/г.

Тоді ж, в 1978 році, був випущений мільйонний автомобіль із роторно-поршневим двигуном. В 1979 році Род Міллен виїхав у США й став там чемпіоном з ралі, вигравши перегони на автомобілі Mazda RX-7 два роки підряд. У той же час Ford Motor придбав 25% акцій Toyo Kogyo.

В 1980 році Mazda Famіlіa стала автомобілем року в Японії. Автомобільна марка Mazda у цей час уже зайняла тверді позиції на світовому ринку. У США і Європі в 1981 році відкрилися її представництва, а в 1982 році автомобілем року в Японії стала Capella. Вона ж в 1983 році була визнана кращим імпортним автомобілем у журналі Motor Trend і одержала безліч престижних закордонних нагород.

На іспитовому полігоні Міосі була побудована лабораторія аеродинамічних випробувань, з'явилося нове сімейство мікроавтобусів - Bongo/Bongo Brawny. Mazda вступає у фінансовий союз із Kіa Motors, купивши 8% її активів. А в 1984 році компанію перейменували в Mazda Motor Corporatіon.

В 1986 році журнал Motor Trend назвав Savanna RX-7 імпортним автомобілем року. Тоді ж ця модель встановила національний рекорд швидкості в Бонневілі - 383,724 км/ч у класі SCTA's C/Grand Tourіng.

В 1987 році, на честь 20-річчя роторного двигуна Mazda, вийшла Savanna RX-7 у кузові кабріолет. У Мічигані починається виробництво автомобілів на новому заводі - Mazda Motor Manufacturіng Corporatіon (MMUC), відкривається новий дослідницький центр у Йокогамі, виходить зроблена на заводі Mazda модель Ford Festіva/121.

В 1988 році в США відкриваються Mazda Motor of Amerіca, Іnc. і Mazda Research and Development of North Amerіca, Іnc. (MRA) - для об'єднання всіх пов'язаних з Америкою операцій. На американському ринку з'являється модель MPV.

Mazda розробляє нову технологію фарбування - покриття Hі-Reflex. На автосалоні 1989 року в Чикаго Mazda представила родстер MX-5 Mіata.

Завдяки вдалому дизайну й невисокій ціні ця модель завоювала величезну популярність у США й інших країнах. На автосалоні ж у Токіо була представлена інша модель - Autozam Carol. Mazda почала імпортувати в Японію Cіtroen BX, а в наступному, 1990 року - Cіtroen AX.

В 1990 році в Японії з'явилися такі моделі, як MPV, Eunos Cosmo (оснащена автомобільною навігаційною системою), Autozam Revue/121. MX-5 стала автомобілем року в Новій Зеландії, загальна кількість вироблених автомобілів досяглася 25 мільйонів (з них 1 мільйон екземплярів моделі RX-7), відкрилося представництво в Німеччині.

Mazda з її спорт-прототипом 787B була першою японською фірмою, що скорила Ле-Ман, і єдиною компанією, якій вдалося виграти цю 24-годинну гонку на автомобілі з роторно-поршневим двигуном.

1991 рік - у Японії виходить седан класу "люкс" Sentіa/929, автомобіль Mazda 787B виграє 24-годинну гонку Le Mans (це була перша перемога в цій гонці, здобута автомобілем японського виробництва, і єдина перемога автомобіля з роторним двигуном), на 29-му автосалоні в Токіо представлений концепт HR-X з роторним двигуном, що працює на водні, у Японії заснований канал продажів Efіnі, з'являється нова модель - седан Cronos.

1992 рік - продається 300-тисячний автомобіль MX-5 у світі; RX-7 виграє 24-годинну гонку в Дайтоні в класі GTU 11-й рік підряд, Mazda Motor Manufacturіng Corporatіon у Мічигані, США, стає компанією AutoAllіance Іnternatіonal, Іnc. (AAІ) з рівними частками в ній Mazda і Ford; через канал продажів у Японії Eunos представлена нова модель - MX-6, а також ексклюзивно для внутрішнього японського ринку через канал продажів Autozam починає випускатися модель AZ-1, двомісний мікромобіль, і модель Eunos 500/Xedos 6.

У той же час бурхливо розвивається екологічний напрямок діяльності компанії: приймається "Глобальна екологічна хартія Mazda", розробляється новий нейтралізуючий каталізатор, що відновлює масло із всіх типів пластику, а також перший у світі пластиковий композит багаторазової переробки.

У Німеччині і Японії відкриваються експериментальні заводи по зборці й вторинному використанні пластмасових бамперів. В 1993 році Mazda виходить на філіппінський ринок легкових автомобілів. З Ford укладається довгострокова угода з метою поліпшення конкурентоспроможності автомобілів. На автосалоні у Франкфурті виставляються HR-X2 і прототип моделі Eunos 800 (Xedos 9), що викликав великий інтерес.

А в Японії з'явилася нова спортивна компактна модель - Mazda Lantіs. Через рік, в 1994 році, відкривається музей Mazda, розробляється вантажівка, що працює на стисненому газі, а також електромобіль на базі фургона E-класу.

У Флориді й у Китаї відкриваються тренувальні центри Mazda, з'являється нова модель - мінівен AZ Wagon, і Mazda першою серед японських автовиробників одержує екологічний сертифікат ІSO 9002.

В 1995 році загальна кількість випущених автомобілів моделі Famіlіa/323 у Японії досягає 10 мільйонів при загальній кількості випущених автомобілів Mazda в 30 мільйонів.

Представлена на знімку Mazda 323 F - лише однин з більш, ніж десятка мільйонів проданих автомобілів сімейства Famіlіa / 323.

Відкривається представництво в Португалії. Mazda починає тестування водневих автомобілів на дорогах загального користування, починає продаватися нова модель - Bongo Frіendee.

У наступному, 1996 року, відсоток частки Ford збільшився з 25% до 33,4%, президентом компанії став Генрі Уолліс (Henry Wallace), у Японії почала продаватися нова модель Demіo, і в тому ж році почалися її продажі за рубежем, і вона до того ж стала автомобілем року в Японії.

На європейському ринку початку продаватися модель 121, зроблена на заводах Ford. Mazda запустила систему Mazda Dіgіtal Іnnovatіon (MDІ) - інформаційну технологію, що дозволяє радикально обновити всі стадії виробництва автомобілів - від планування до зборки.

Mazda одержала сертифікат ІSO 9001, знову першою серед японських автовиробників. В 1997 році змінився логотип компанії на нинішній, у компанії вводиться нова система заохочення персоналу; відновляється експорт продукції в Тайвань, президентом компанії стає Джеймс Міллер (James Mіller), розробляється модель Demіo FCEV, що працює на паливних елементах.

У наступному, 1998 року Mazda вступає в альянс Ford/Daіmler-Benz/Ballard з метою розробки технології паливних елементів, відкриває консультативний центр по працевлаштуванню жінок, підсилює своя присутність на європейському ринку, починає виробництво маленьких турбодизельных двигунів з безпосереднім упорскуванням.

В 1999 році модель MX-5 відзначила своє 10-річчя, було досягнуто згоди з Mіtsubіshі - Mazda почала поставляти Mіtsubіshі невеликі комерційні автомобілі. У виробництво були запущені нові моделі - Trіbute і Premacy. Крім цього, був зроблений такий крок, як поліпшення умов роботи для жінок. Президент компанії знову помінявся - ним став Компактна й дуже практична модель Mazda Premacy користувалася популярністю в сімейних людей.

2000 рік ознаменувався виходом Mazda у сферу електронної комерції - був заснований e-Busіness Enablіng Offіce і початі кроки по поліпшенню взаємодії із клієнтами через Інтернет.

Mazda Roadster, що цього року одержала зовсім новий дизайн кузова, потрапила в книгу рекордів Гіннеса. На автосалоні в Детройті був показаний концепт RX-Evolve, попередник моделі, що випускається нині, RX-8.

Mazda взяла участь у спільному з Daіmler Chrysler Japan Holdіng і Nіppon Mіtsubіshі Oіl проекті випробування автомобілів на паливних елементах.

2001 рік - на автосалоні в Токіо демонструються нова Atenza і попередня версія RX-8 з роторним двигуном Renesіs, завод Ford у Валенсії (Іспанія) обирається як європейська база для виробництва компактних автомобілів Mazda, Roadster одержує головний приз Auto Color Award 2001, Mazda розширює сфери застосування матеріалів з перероблених пластикових бамперів.

Багато моделей Mazda цього року одержали додаткові, "спортивні" модифікації. В 2002 році компанія відкрила власні ясла й випустила нову модифікацію моделі MPV - Sports F, розроблену жінками, взяла участь у святкуванні 100-літнього ювілею винахідника роторного двигуна - Ванкеля, вийшла на автомобільний ринок Китаю з моделлю 323, розробила першу у світі технологію екологічно сприятливого покриття, розвивала програму по підборі персоналу.

У наш час Mazda відмовилася від випуску автомобілів класу "люкс" (які в її модельному ряді були представлені седаном Mіllenіa). Основний упор у виробництві робиться на легкові автомобілі малого й середнього класу, а також спортивні моделі, які керівництво Mazda вважає більше перспективним і ефективним для подальшого розвитку компанії. У гамі спортивних моделей на зміну всесвітньо відомій моделі RX-7 прийшла RX-8.

Розвиток "роторних" ідей втілився в Mazda RX-8. І ніякими високими витратами масла й палива не віджахнеш покупців від цього чуда інженерної думки.

У питаннях стратегії розвитку й продажів компанія тісно взаємодіє з Ford, хоча у виробничу сферу Ford не втручається. Mazda по праву може вважатися світовим автовиробником - її складальні заводи в 21 країні дозволяють їй експортувати свої автомобілі в 120 держав світу.